Ik ben niet bijzonder Koningsgezind, verre van zou ik eerder zeggen, want ik kom uit een ‘rood nest’ en mijn vreugde over het Koningshuis beperkte zich vroeger uitsluitend tot de blijdschap die ik ervoer van het hebben van een extra vrije dag om, samen met mijn vrienden, in hartje Amsterdam eens lekker feest te vieren.
Maar sinds Máxima in 2001 voor het oog van het Nederlandse volk tegen Willem Alexander, onze toekomstige Koning, zei: ‘Je was een beetje dom!’ heeft zij direct mijn hart gestolen en weet ik dat zij zich wel staande weet te houden, daar aan het Nederlandse Hof. Volop reden voor mij dus om de biografie Máxima Zorreguieta, Moederland, van Marcia Luyten, te lezen want deze vrouw intrigeert!
Marcia Luyten begint de biografie met een uitgebreid voorwoord waarin wordt verteld hoe, en onder welke omstandigheden, de biografie tot stand is gekomen. Tevens is er in het begin van het boek een afdruk van een getekende stamboom met alle familienamen, en een kaartje van Argentinië opgenomen.
In
het 1e hoofdstuk maken we namelijk kennis met alle familieleden van
Máxima en even denk ik nog ‘gaat mij dit lukken?’ Het zijn er namelijk veel en
alle namen lijken op elkaar, maar geen paniek dat komt allemaal goed. Verder
begint het boek met een proloog waardoor ik direct in het boek zit. Het vertelt
namelijk over de jonge studerende Máxima die van priester Padre Storni de
grondslagen van de katholieke leer van Thomas Aquino gedoceerd krijgt, en ik
citeer: “De vrouw staat tot de man als het onvolwaardige tot het volmaakte. De
ondergeschiktheid van de vrouw is de natuurlijke en goddelijke orde der
dingen”. De rest zal ik maar niet vertellen maar de situatie is zo beeldend dat
ik het bijna voor me zie en ik voel de verontwaardiging direct bij mij omhoog
borrelen.
De biografie is op een zeer prettige en makkelijk
leesbare manier geschreven en begint als een echte familiekroniek. Er is heel
veel aandacht voor de voorouders van Máxima en dan met name haar vader. Ook
vertelt het veel over de normen, de tradities, de economie maar vooral ook over
de verschillende regimes van Argentinië. Bijna 1/3 van het boek bestaat hieruit
en de Perons, de militaire dictatuur, Videla, de guerillastrijders en de dwaze
moeders van de Plaza de Mayo, ze komen allemaal langs en worden uitgebreid toegelicht.
Persoonlijk ben ik daar erg in geïnteresseerd en wist ik er al het één en ander
van, maar als je absoluut niet van buitenlandse politiek houdt kunnen deze
hoofdstukken misschien wat moeilijk door te komen zijn. Toch zijn ze héél erg
belangrijk om een goed beeld te krijgen van het Argentijnse leven in het
algemeen en die van de Zorreguieta’s in het bijzonder. Bovendien wordt er ook
nog even melding gemaakt van de band die Bernard had met Argentinië die ik zelf
nog niet kende en ook de rol van onze eigen KLM was nieuw voor mij. En dat
alles in een tijd die stamt van ver vóór Máxima.
Hierna is er veel aandacht voor de gezinssituatie van
Máxima, het leven op hun boerderij, de schooltijd, haar studiegenoten, vrienden
en vriendinnen en vooral de anekdote over de nog jonge Máxima en haar
vriendinnen die afspreken om naar het Griekse Santorini te gaan is echt
heerlijk om te lezen. Na haar studie zal ze uiteindelijk een baan krijgen in de
financiële sector en ik ben verbaasd om te lezen dat wij, zij het op zeer
geruime afstand en op een totaal ander niveau, een zeer korte tijd verre
collega’s zijn geweest. Volgens de schrijfster is het een ‘sexy’ wereld, dat is
helaas niet mijn ervaring! Uiteindelijk vertrekt Máxima naar New York, maar
niet zonder reden.
Deze biografie, Moederland, is het 1e deel van
een tweeluik en gaat over Máxima en haar jaren in Argentinië. Zo goed als zeker
zal het 2e deel Vaderland gaan heten en zal het gaan over Máxima en
haar jaren in Nederland. Het is nog niet uit, moet volgens mij zelfs nog
geschreven worden, maar ik weet nu al dat ik het ga lezen. Dit 1e
deel kan ik dan ook écht aanraden.
Ik geef het 4 dikke inktpotjes.
Karin
Geen opmerkingen:
Een reactie posten