Confrontaties is de debuutroman van Simone Atangana Bekono, die eerder de bekroonde bundeling van brieven en gedichten hoe de eerste vonken zichtbaar waren schreef en door de Volkskrant werd uitgeroepen tot een van de literaire talenten van 2020. Confrontaties staat op de shortlist voor de Libris Literatuurprijs 2021.
Het verhaal gaat over Salomé
Atabong, zestien jaar, die vastzit in een jeugddetentiecentrum, omdat ze twee
medeleerlingen ernstig mishandeld heeft. Ze probeert te overleven tussen de
andere gedetineerden, psychologen en begeleiders. Over een maand mag ze naar
huis. Naar een thuis met een gezin dat uit elkaar is gevallen.
Salomé
is een zestienjarige gymnasiaste die graag leest, en een taalgebruik heeft wat
daarbij past. Ze verwijst veel naar literatuur, naar mythologie. Maar ook
straattaal is haar niet vreemd, dit verschil in taal geeft de gespletenheid van
de wereld van Salomé weer. Haar vader komt uit Kameroen, haar moeder uit
Nederland. Discriminatie en pesten bepalen haar jeugd. Haar reactie is opstand
en woede, aangewakkerd door haar vader:
“Toen ik na de eerste week school van het Sint-Odulfus huilend thuiskwam,
zei papa dat je niet gepest kunt worden als je pestkoppen gewoon negeert. Twee
weken later kocht hij een boksbal.”
Waarom
Salomé precies vastzit blijft lang in het midden, wat spanning en beklemming oplevert.
Salomé bekijkt haar omgeving met een wat afstandelijke blik, maar als één van
haar therapeuten racistisch lijkt verandert dit. Door het vertellen in de
ik-vorm in de tegenwoordige tijd wordt de beklemmende omgeving van het
detentiecentrum voelbaar, onder andere in ijzersterke dialogen. Als ze aan een van
de psychologen moet uitleggen waarom ze therapiesessies heeft gemist ontstaat
de volgende woordenwisseling:
‘Ik kan het niet,’ zeg ik terwijl ik mijn boek wegleg.
‘Je moet.’
‘Ik moet helemaal niks.’
‘Ja, maar dat is het ding van hier zijn,’ zegt Geert. ‘Je moet helemaal
wél.’
Een
van de mooiste dingen uit dit boek - dat je heel snel uitleest omdat je verder
moet - vond ik het schuiven van de
werkelijkheid.
“Dingen blijken meestal
groter dan je in de eerste plaats dacht. Ze passen na een tijdje niet meer in
de ruimte waar het eerst in zat. Elke keer weer de confrontatie met het feit
dat de dingen niet zijn zoals hij ze had begrepen. Dat is de school: dat het
niet meer op de oude plekken past, dat is het gevoel van angst.”
De vergelijkingen met
Griekse mythologie, in combinatie met de rauwe beschrijvingen van Salomé’s
wereld maken deze vertelling tot een actueel en gelaagd verhaal dat je moeilijk loslaat,
door de thematiek, het ritme, de geweldige dialogen.
Iris
Geen opmerkingen:
Een reactie posten