vrijdag 25 juni 2021

Verstoten van Sterre Collins

 



Jemig wat een verhaal is Verstoten! Deze Young Adult raakt me tot in ‘t diepste van mijn ziel. Het verhaal Verstoten is zo realistisch en vol gevoel geschreven dat na het lezen van de laatste bladzijde mijn hart pijn doet, ik een brok in mijn keel heb en er tranen komen. En ik ben echt geen huilebalk maar wat maakt dit verhaal emoties in mij los. 

 

De ouders, Vincent en Carleen, van Lucy gaan uit elkaar wanneer Lucy drie jaar is. Lucy is bijna 16 wanneer ze steeds meer over haar vader wil weten want ze wil er achter te komen of ze op hem lijkt. Wanneer Lucy aan haar moeder hier vragen over stelt krijgt ze alleen maar onbevredigende antwoorden. Carleen heeft zich over Vincent namelijk altijd negatief uitgelaten, hem afgeschilderd als een waardeloze man en vertelt dat hij niets van Lucy wil weten en alleen aan zichzelf denkt. Maar vertelt Carleen wel de waarheid? 

Vincent vertelt zijn verhaal en bijbehorende emoties via brieven aan Lucy. Maar worden die brieven wel verstuurd? En staat daar dan het ware verhaal in?  Sluit Vincent zijn ogen niet voor waar Lucy mee worstelt?

En dan Lucy, zij maakt gezien haar leeftijd, een rollercoaster aan emoties mee en dat is helaas niet het enige waar Lucy het mee te stellen krijgt. Wanneer Lucy op een avond met een groep klasgenoten naar de kermis gaat ontmoet ze de elf jaar oudere Fraser. Fraser heeft zelf ook het een en ander meegemaakt, woont bij de zoveelste pleegouders en begrijpt de wens van Lucy goed. Hij steunt haar dan ook en gaat op zoek naar Vincent. Zou het hem lukken om Vincent te vinden?  

Carleen vindt het maar niets dat Lucy haar vriend Fraser zoveel jaar ouder is en als ZZP’er klusjes doet waar Carleen de vinger niet achter krijgt wat voor soort klusjes dat dan wel zijn. Wie is Fraser eigenlijk en waar trekt hij Lucy, die gezien haar leeftijd erg beïnvloedbaar is, in mee?

 

De personages zijn echt goed uitgediept en komen over alsof ze naast je zouden kunnen wonen. Sterre weet de personages zulke karakters mee te geven dat ze in je hoofd gaan zitten en dat ik op sommige echt boos word. Want wat had ik Carleen eens graag goed de waarheid verteld en Vincent een schop onder zijn achterwerk verkocht. Vraag is of dat geholpen zou hebben? En Lucy, ach arme Lucy, ik had haar graag willen helpen maar gezien de problemen waar Lucy mee kampt denk ik dat niet mogelijk zou zijn geweest.

 

Dit is Sterre Collins haar eerste YA en wat voor een! Sterre heeft een vlotte schrijfstijl, ze weet me, waarop zij emoties weet te beschrijven en te verwerken in haar verhaal, zo te boeien maar ook zo te prikkelen dat ik het verhaal na het lezen van de laatste bladzijde niet los kan laten. Wat zeg ik, zelfs na het lezen van een ander boek poppen er nog steeds waarom en de wat als vragen op.

 

Ja, ik weet het, dit is Sterre Collins haar debuut als YA auteur maar als Esther Boek heeft zij al meer actuele, realistische en emotievolle werken op haar naam staan en ook die verhalen hebben mij meegezogen in de emoties van de personages. Ik hoop dan ook dat Sterre meer YA gaat schrijven waarin ze lastige of moeilijk onderwerpen verwerkt zodat deze voor tieners makkelijker worden om te bespreken. Dit boek zou verplicht op de leeslijst Nederlands moeten worden gezet. Sterre / Esther krijgt van mij voor ‘Verstoten’ de volle vijf Kraaien/Inktpotjes!


Jacqueline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...