zaterdag 7 augustus 2021

Ik ga leven van Lale Gül

 


'Ik ga leven' is vlijmscherp, ongenuanceerd maar wel eerlijk en dapper.

 

 

'Ik ga leven' is een grof boek vol ellenlange zinnen en een staalharde kijk op de jeugd van een jonge vrouw.

Later ontdekken we dat deze Büsra noemt en eigenlijk wil zij gewoon zijn zoals andere jonge vrouwen. Ze wil experimenteren met make-up, gek doen, daten en ze wil als vrouw ook een stem hebben.

 

Ze groeide op in een streng islamitisch gezin en in het begin is haar boek een aanklacht tegen haar opvoeding. Büsra wordt in tegenstelling tot de mannen in het gezin heel streng gecontroleerd en er wordt ook niet geluisterd naar haar.

 

Eigenlijk wil ze al lang ontsnappen maar je merkt dat ze in tweestrijd verkeert. Enerzijds heeft ze totaal geen goede relatie met haar moeder en haar vader maar haar zusje en oma draagt ze wel op handen. Ze weet dat ze hen nooit meer ziet als ze de banden met haar thuis verbreekt.

 

Lang blijft ze dus in het geheim daten met haar Nederlandse vriend en alles achter de rug van haar ouders doen. Ze leidt een gevaarlijk en vermoeiend dubbelleven wat haar erg somber maakt.

 

Door de ogen van Büsra krijg je een beeld van hoe zij haar cultuur ervaart en hoe heftig de regels kunnen zijn. Wanneer zij betrapt wordt op het overtreden van de strikte voorwaarden blijkt hoe fel de reacties en gevolgen zijn en dan voelt Büsra zich helemaal gevangen.

 

'Ik ga leven' gaat niet enkel over geloof maar het is een strijd om gezien en erkend te worden. Büsra is de spreekbuis van een jonge auteur die vol energie en vuur haar punt wil maken.

 

Vaak hoor ik als kritiek dat dit boek wel wat meer respectvol had mogen worden geschreven en vanuit mijn positie zou ik dat ook zeggen.

 

Toch is het belangrijk om ons te realiseren dat Lale Gül niet in onze situatie zat en dat zij vol emotie haar verhaal heeft gedaan. Je mag er zeker van zijn dat in de verzonnen Büsra veel van Lale gestopt is.

 

Lale Gül woont in Nederland en is opgegroeid in een Turks gezin dat erg gelovig is. In 'Ik ga leven' probeert ze met haar geleerde taal op scherpe maar vaak ook hilarische wijze onder andere het juk van haar vroegere Koranschool van zich af te schudden.

 

De boosheid, ontgoocheling en ook bitterheid maar ook hoop en humor zijn voelbaar in de vaak keiharde straattaal en wat nog het meest raakt is de emotie die onder deze schreeuw verborgen zit.

 

'Ik ga leven' is rauw en soms moeilijk om te volgen door de bloemrijke en aparte woordenschat. Belangrijk om steeds voor ogen te houden is dat dit boek vooral een manifest is over hoe een tiener zelf over haar leven wil beslissen.

 

Büsra wil zelf kiezen of ze een hoofddoek draagt, of ze muziek luistert, met wie ze contact heeft en haar toekomst moet van haar zijn en niet opgelegd worden door een ander.

 

Deze autobiografische roman nog lezen zonder bevooroordeeld te zijn na alle controverse na het verschijnen van dit boek is niet eenvoudig. Nadat 'Ik ga leven' verscheen zal Lale Gül en haar familie hun leven immers nooit nog hetzelfde zijn.

 

Eender waar je opgroeit, zou vrijheid een basisrecht moeten zijn.

 

Jammer genoeg maakt 'Ik ga leven' duidelijk dat dit zeker niet overal is. De doodsbedreigingen tegen Lale Gül en haar gedwongen verhuis na het verschijnen van haar vlammende boek zijn hier het bewijs.

 

4 Inktpotjes

Fany

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...