zondag 22 augustus 2021

Uit balans van Bert Bergs

 



VERWAR DEZE AUTEUR NIET (IK HERHAAL NIET!!!) MET TOM BERGS!!

 

Op een drukke zaterdagmiddag worden twee moorden gepleegd in het centrum van Gent. Enkele dagen later valt een derde slachtoffer. Hoofdinspecteur Sara Vits en haar team moeten alle zeilen bijzetten. De zaak lijkt te draaien om een mysterieuze enveloppe die al de slachtoffers in hun bezit hadden. Ondertussen gaat haar partner, journalist Marc Ackein op zoek naar de verdwenen zoon van zijn tandarts. Zijn speurtocht brengt hem naar een klooster in de buurt van Dinant. Zijn beide onderzoeken aan elkaar gelinkt? Tijdens hun speurwerk stuiten ze op een extreemrechtse groepering. Heeft die iets te maken met de hele affaire? De relatie tussen Sara en Marc komt in moeilijk vaarwater terecht wanneer ze beiden gechanteerd worden. Zullen ze toegeven aan de druk om de zaken te laten rusten? Niets is wat het lijkt en alles raakt uit balans.

 

“Sommige cafégangers brandden als toortsen.”

 

Dit is het vierde en laatste deel van de Sara en Marc reeks. Ik heb al eens een boek van hem mogen lezen (Kopiekat) en die had ik ook drie kraaien gegeven.

 

Ik vond dit verhaal wel een beetje langzaam op gang komen. Er werden (te) veel details genoemd wat helemaal niet nodig is geweest, als voorbeeld bij de tandarts. Het voegt niets aan het verhaal toe hoe en wat de tandarts voor apparaten gebruikt. Het haalde voor mij het beetje vaart wat erin zat, er ook meteen uit. Dat vond ik wel jammer.

 

Het verhaal zit verder goed in elkaar. Er zijn geen lijntjes opengelaten en er zijn ook geen dingen gebeurd wat niet kan of niet bestaat.
De reden dat ik dit aangeef en ook aan bovenstaande tekst is dat deze auteur nogal eens wordt verward met de andere auteur Bergs en dat verdient deze absoluut niet! (Lees mijn recensie van Tom maar en je snapt meteen wat ik hiermee bedoel.) Het niveau van Bert ligt meermalen hoger dan dat van Tom.

 

Wat ik wel jammer vind, is dat van alle namen die er in de wereld beschikbaar zijn, Bert gekozen heeft voor de naam Mark en Marc. Alsof er een klein dipje in zijn inspiratiebron zat, zeg maar.

 

Als je een boek zoekt waar je moet opletten, geen extreme dingen in voorkomen en lichtelijk een detectiveverhaal is, dan zit je hier wel goed mee.

 

Spanning: 2

Originaliteit:4

Psychologische ontwikkeling personages: 3

Leesplezier: 3

Schrijfstijl: 3

Plot: 2.5

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...