maandag 8 november 2021

Woorden zeggen niets van Seren J. Smedts

 



De young adult roman 'Woorden zeggen niets' voelt realistisch aan en is hartverscheurend mooi.

 

Seren J. Smedts vertelt erg aangrijpend en ik twijfel zelfs of dit puur fictie is omdat het verhaal zo echt aanvoelt.

 

Het eerste boek 'Kartonnen Sterren’ van Seren J. Smedts las ik niet. Na alle goede commentaren over haar debuut was ik heel blij om haar tweede te mogen ontdekken. Zou ik ook zo positief zijn?

 

De titel 'Woorden zeggen niets' is de perfecte titel voor deze gevoelige young adult roman die naast harde tijden ook lichtpuntjes bevat.

 

 

Het verhaal gaat over twee jongeren die houvast zoeken maar of ze dit ook vinden?

En wordt vanuit de twee perspectieven van de hoofdpersonages verteld. Tristan is een jongeman met een zware rugzak en littekens, die ook nu nog het leven voor hem complex en moeilijk maken. Lente is een achttienjarige meid die een fijn leven had totdat een tragische gebeurtenis haar volledig uit haar evenwicht bracht. Net zoals Tristan worstelt zij met zichzelf.

 

'Woorden zeggen niets' brengt deze jongeren met hun dromen en problemen prachtig tot leven. In het begin leek dit een liefdesstory maar al snel wordt duidelijk dat Seren een dramatisch en pakkend verhaal geschreven heeft dat veel diepte en wijsheid verbergt.

 

In vlot lezende korte stukjes leer ik de persoonlijkheid van beide tieners kennen. Tristan zijn pijnlijke verleden wordt stukje bij beetje ontrafeld. Lente haar weergave gaat meer over het heden en hoe je leven ineens op losse schroeven komt te staan. Naast hun aparte deeltjes zijn er ook ontroerende verhaallijnen die deze twee jonge mensen verbinden.

 

Hoewel ik even in het verhaal moest komen voelde ik me vanaf het begin verbonden met Tristan en Lente. Vanuit hun ervaringen leef ik mee met hen en hun weg naar een nieuwe toekomst.

Door de verspringing van flashbacks naar het nu en andersom is het wel belangrijk geconcentreerd te blijven lezen. Toch heeft Seren dit duidelijk weergegeven door haar verwijzingen naar wie aan het woord is aan het begin van elk hoofdstuk, maar je moet wel bij de les blijven.
 

Bepaalde zaken die de auteur beschrijft passen perfect bij de doelgroep maar ze gaat verder. De universele thema's van liefde, verdriet, vriendschap en afkomst zijn pijnlijk mooi omschreven en doen me vaak een traan wegpinken. Seren J. Smedts vertelt erg aangrijpend en ik twijfel zelfs of dit puur fictie is omdat het verhaal zo echt aanvoelt.

Seren is dan wel nog jong maar ze bewijst dat je op eender welke leeftijd een verhaal kan neerpennen dat raakt.

 

'Woorden zeggen niets' is geen lichtvoetig verhaal maar het is een bijzonder mooie young adult. Net doordat de auteur zo knap weergeeft waarom de hoofdpersonages handelen zoals ze doen moet ik ze wel in mijn hart sluiten. Dit rauwe verhaal is zeker geen rozengeur en maneschijn boek maar een eerlijke reis naar de echte gevoelens van Tristan en Lente. Het is een prachtig verhaal over steun zoeken en veerkracht.

 

'Woorden zeggen niets' is naast een ongewoon liefdesverhaal zoveel meer.

 

Na dit boek ben ik benieuwd wat deze auteur nog meer te vertellen heeft. Voor haar volgende pennenvrucht sta ik op de eerste rij.

 

4 Inktpotjes

Fany

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...