zondag 2 oktober 2022

Bagels en een bakkie troost – Jacodine van de Velde

 


Bagels en een bakkie troost
is het vervolg op Zwarte koffie, macchiato en takkenthee dat vorig jaar verscheen. Toen leerden we Saar kennen die met haar dochters Jenna en Liv alleen achter bleef, nadat de affaire van haar man met Sletty Kelly uit kwam. Beste vriendin Marit bood Saar een baan aan en sindsdien werkt ze in de Bagels & Beans. Het vervolg gaat over de stoere Marit, die alleen de zaak draaiende houdt en voogd is over haar zeventienjarige broertje Manuel.

 

Marit lijkt niemand nodig te hebben. In haar jeugd heeft zij moeilijke beslissingen moeten nemen, die destijds erg logisch leken, maar nu constant aan haar knagen. Ze maakt zich zorgen of ze Manuel wel goed opvoedt en mist haar ouders ontzettend. Als ook nog haar vriend de relatie verbreekt, omdat hij geen kant-en-klare gezin wil, besluit ze niet meer aan relaties te doen. Af en toe gaat ze flink uit haar dak tijdens avondjes uit met vriendin Isabel. Dan ontmoet ze Tequilamaatje. Ik val bijna uit mijn stoel als ik besef wie hij is. Ik pak meteen mijn telefoon erbij en zoek het audioboek van Zwarte koffie, macchiato en takkenthee op de online bibliotheek. Het verhaal had ik vorig jaar oktober beluisterd. Ik wist echt niet meer hoe het verhaal van Saar ging.

 

Misschien is dat ook het probleem met de boeken van Van de Velde. Ze zijn leuk op het moment van lezen en beluisteren, maar het verhaal blijft niet lang hangen. Er zijn wat conflicten en drama’s maar niets wereldschokkends. Het verhaal van Marit leest lekker vlot weg, maar blijft dan in het midden haperen. Wat mij betreft had het verhaal daar kunnen eindigen. Van de Velde vult het boek daarna met nietszeggende scènes. Ik ben het ook een beetje beu dat de hoofdpersoon zich niet de moeite waard vindt om geliefd te worden. Of dat ze denkt dat ze elk moment wordt gedumpt. Pas halverwege de tweede helft begint het verhaal weer op te leven en lees ik weer graag verder.

 

Wat ik bijzonder vind, is dat het boek simultaan met Saars verhaal loopt. De relatie tussen broer en zus is leuk en humoristisch beschreven. Dat waren persoonlijk mijn favoriete stukken. De stukken met Marit en haar Tequilamaatje voelen soms ietwat geforceerd aan. Dat komt ook door de houding van Marit naar hem toe, maar het remt het lezen en de sympathie voor Marit verdwijnt af en toe daardoor. 

 

Bagels en een bakkie troost is absoluut geen slecht boek, maar wel een dertien in een dozijn verhaal voor mij. De familiebanden is wat het boek net iets anders maakt. Ik zou dit boek met plezier mee op vakantie nemen, maar ik zou het na lezen net zo makkelijk weer vergeten. Waar ik me wel op verheugd is dat Van de Velde in het dankwoord ons binnenkort een kleine verrassing belooft met de meisjes van Saar in de spotlights.

3 inktpotjes.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...