dinsdag 11 oktober 2022

Ren, Rose, Ren – Dolly Parton & James Patterson

Vandaag een duo-recensie van mij en mijn leesmaatje, Rachel.

Rachel: Ik wilde heel graag het boek van Dolly Parton lezen, als groot fan van de liedjes van Dolly.  Ook zou ik graag de liedjes die erbij horen willen beluisteren.

Liliën: Wie kent niet de superpopulaire liedjes ‘9 to 5’, ‘Jolene’ en natuurlijk ‘And I will always love you’, later prachtig gecoverd door Whitney Houston? Ik wist dat deze grote countryzangeres veel deed aan het stimuleren van gratis boeken voor de jeugd op school, maar dat zij ook kon schrijven, was een verrassing. Gek, want iedere lied van deze songwriter is een mini-verhaal op zich.

Rachel: Het boek begint met een spannend stuk en dan word je terug genomen naar elf maanden eerder.  Heel goed bedacht van de schrijvers, het verhaal begint hierdoor interessant en maakt me nieuwsgierig naar wat er allemaal voorafgaand is gebeurd.

Het boek gaat over een aspirant songwriter/ countryzangeres AnniLee. Ze wil het gaan maken in de muziekindustrie. Ze heeft een engelenstem en een knappe uiterlijk.

Liliën: Maar alleen talent is niet genoeg. In Nashville, de hoofdstad van de country muziek probeert ze een kans te bemachtigen door in bars te zingen.

Rachel: De liedjes die ze schrijft zijn op haar leven gebaseerd, dat erg zwaar is geweest. Dit zorgt ervoor dat AnnieLee een sterke persoonlijkheid is geworden en overal een antwoord op heeft. Maar ze is ook heel koppig. Ze krijgt gelukkig hulp om haar droom waar te maken, maar het is hard werken terwijl er ook een verleden is die haar achtervolgt.

Liliën: Geeft zij Ethan Blake, de sexy gitarist en collega singer/songwriter een plek in haar hart? Kan zij Ruthanna, de diva uit haar diepe dal halen? Kan zij haar verleden achter zich laten?

Rachel: Hoewel het verhaal spannend begint, verloopt het verhaal later traag. Zelfs als ze spannende maar ook enge dingen meemaakt, kan dit mijns inziens wel wat vlotter. Ik was gewoon te nieuwsgierig. Pas als we terug zijn waar het boek begon, begint het een vaart aan te nemen. Het is spannend en niet weg te leggen.  Of ik het boek iemand zou aanraden? Ik denk dat het boek leuk is voor tieners die graag wegdromen bij een boek. Het leuke is, dat er van de liedjes die in het boek voorkomen ook een cd is gemaakt.

Liliën: Ik vond AnnieLee een sterke vrouw. Ze maakt veel mee, maar laat zich niet kisten. Ik heb wel erg veel medelijden met haar. Het leven, en vooral de mannen zijn niet aardig geweest voor haar. Iedere keer als ze denkt iets goeds mee te maken, wordt ze teleurgesteld. Ik vond het einde waar AnnieLee met haar verleden probeert af te rekenen, nogal simpel en afgeraffeld. Persoonlijk vond ik de songteksten op een gegeven moment te veel, ik wilde weten wat AnnieLee’s verleden was. Een simpel verhaal, simpel verteld, maar toch vermakend.

Drie inktpotjes voor Ren, Rose, Ren.