woensdag 26 oktober 2022

‘Boekhandel in de bergen’ – Alba Donati

 

Waarschuwing: Dit boek zet aan tot een ‘boekige’ koopverslaving!

 


Alba Donati is een prijswinnend dichter die in 2019 Florence verlaat om een boekhandel te openen in haar Toscaanse geboortedorp Lucignana, een dorp met honderdtachtig inwoners. Al een maand na de opening breekt er brand uit in de winkel. Met behulp van crowdfunding en loyale steun van dorpsgenoten en vrienden weet ze de boekhandel te herstellen. Een jaar later wacht haar een nieuwe uitdaging: de boekhandel levend houden tijdens de Covid-pandemie. Overdags zet ze zich in voor haar droom, ’s avonds droomt ze weg boven haar boeken.

 

Deze roman in dagboek-vorm is echt een pareltje, zowel van buiten als van binnen. Want die cover…… hoe mooi!! De Italiaanse landschapsontwerpster Anna Regge maakte de prachtige illustratie en het is helemaal zoals de boekhandel in het boek omschreven wordt.

 

Dit is echt een boek wat je in je boekenkast wil hebben en wat je regelmatig weer eens oppakt om te genieten van het poëtische taalgebruik, de geweldige natuurbeschrijvingen van het prachtige Toscane en alle verwijzingen naar literaire werken. Nu kende ik bij lange na niet alle boeken die Donati in haar verhaal noemt, en omdat er ook veel Italiaanse titels (wel met vertaling gelukkig) genoemd worden, waren veel citaten en verwijzingen voor mij moeilijk plaatsbaar. Maar dat haalt gelukkig niet de schoonheid van dit boek weg. In tegendeel: wat moet dat Italiaans toch een prachtige taal zijn om je in uit te drukken!

 

Naast het prachtige taalgebruik is dit boek ook een fantastische ode aan de boekhandel. Elke boekenliefhebber kent vast dat gelukzalige gevoel wanneer je een boekhandel binnenstapt. Een plek om in te verdwalen, letterlijk en figuurlijk. Donati weet dit op fantastische wijze te verbeelden, haar liefde voor het boekenvak, voor verhalen én voor deze waanzinnig mooie plek waar haar boekhandel zich bevindt. Nadat je het boek uit hebt wil je maar één ding: een vakantie naar Toscane boeken om deze boekhandel te kunnen bezoeken!

 

Tja, en vanwaar die waarschuwing dan toch? Nou, Donati verkoopt in haar boekhandel niet alleen boeken maar ook andere ‘bookish things’ zoals thee met de namen van schrijfsters, romanfiguren en boektitels, literaire jams, een Emily Dickinson-kalender en panty’s met de citaten van Jane Austen. Normaal ben ik niet zo gevoelig voor spulletjes maar ik betrapte mezelf erop dat ik me tijdens het lezen een aantal keer naar het internet begaf om deze dingen op te zoeken. En jawel, inmiddels is er een pakketje van 8 soorten ‘boekige’ thee naar me onderweg vanuit Italië. Gelukkig maar dat ik de kalender niet kon vinden en zelden panty’s draag. Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb!

 

Het boek sluit als bonus af met twee essays. De eerste is een essay van Margreet de Haan van boekhandel ’t Spui uit Vlissingen en de tweede essay is van Steven van Ammel van boekhandel Passa Porta uit Brussel. Een prachtige aanvulling van wederom twee bevlogen boekhandelaren.

 

Als kers op de taart is bekend dat ‘Boekhandel in de bergen’ verfilmd gaat worden. Ik ben erg benieuwd! Maar vooral heb ik genoten van dit passievolle verhaal. En ik zal het zeker nog eens ter hand pakken om te herlezen of titels van boeken te noteren. Met een kopje ‘Alice in Wonderland’-thee erbij!

 

4 inktpotjes

 

Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...