vrijdag 3 februari 2023

Interview met Viviane Gerits

 


1.Wie is Viviane Gerits als auteur en mens ?

Viviane Gerits, een Antwerpse vrouw, moeder van vier, grootmoeder van 9 kleinkinderen, getrouwd, sinds een jaar met pensioen. Heel mijn werkend leven binnen de sociale sector werkzaam geweest. Genietend van familie, varen, wandelen, wol spinnen, lezen en schrijven. Tijdens de zomer vooral levend in Friesland op onze boot daar midden in de natuur.

 

2 Hoe kwam je op de idee om gezinswetenschappen en gezondheidspsychologie te studeren? Gebruik je iets uit deze studie ook voor je verhalen?

Ik voelde altijd een grote ‘honger’ om meer te leren, meer te weten. Gezinswetenschappen kon ik combineren met mijn drukke gezin en mijn job toen als onthaalmoeder. Na deze studie afgewerkt te hebben was mijn ‘honger’ om meer over psychologie te leren zeer groot. Vandaar mijn studie gezondheidspsychologie. Graag wilde ik weten waarom mensen bepaalde dingen doen en hoe je gedrag zou kunnen veranderen. Het is niet dat ik echt iets uit die studie gebruik om mijn verhalen te schrijven. Ze zijn meer op de achtergrond aanwezig geweest voor mijn werk binnen de sociale sector en nadien ook voor verhalen die ik schrijf. Vooral in mijn feelgood boeken, herken ik veel van mezelf ‘witte zwanen, grijze zwanen’ en ‘ooievaarsnest’ zijn boeken, familieromans over plaatsen en situaties die ik ken of waarmee ik een band heb. De thrillers zijn geen spontane verhalen, maar zijn puzzels die ik leg over een thema dat me boeit en waar ik mee speel tot ik zelf vind dat ik een goed verhaal heb om ook lezers te boeien.

 

3 Hoe is het om de oudste van vier kinderen te zijn?

Als oudste van vier kinderen was ik vaak diegene die ‘verantwoordelijk’ werd gesteld als er iets misliep in de kindertijd. Je leert jezelf al vroeg verantwoordelijk voelen. Eigenlijk blijft dat je hele leven en in je werk doorwerken en wordt het je manier van zijn. Ook nu nog ben ik bezorgd over broers en zus.

 

4 Je fotografeert erg graag en ik vroeg me dus af of je op één of andere manier betrokken was bij het ontwerp van de cover van 'Vuur' ?

Ik hou ervan om beelden vast te zetten, in foto’s en in verhalen. Er was een cover die ik zelf maakte voor vuur, maar een professional maakte in samenspraak met mij de huidige cover.’ Witte zwanen, grijze zwanen’, en ‘ik weet wat je deed’ mijn vorige thriller was eigen fotowerk waarmee de uitgever akkoord ging.

5 Je hebt een boot in Friesland geloof ik gelezen te hebben. Heb je nog plaatsen in het buitenland waar je je hart aan verloren hebt of die je nog graag wil verkennen ?Schrijf je nog steeds zo graag op die boot en heb je dan een bepaald ritueel ? Zelf heb ik ook de rust ontdekt op het water en ik begrijp je helemaal.

Ja we hebben daar een boot en we zijn er graag en voelen ons bevoorrecht. Het is een prachtig rustgevend landschap waarin we mogen vertoeven. Het geeft veel ruimte voor fotograferen, wandelen en schrijven….en ademen.

Er zijn inderdaad nog andere plaatsen waar ik van hou. In ‘witte zwanen, grijze zwanen’ schrijf ik over oa Cornwall waar ik was. In 2022 was ik nog eens in Schotland. Daar wil ik graag ooit nog eens rondlopen en in een boek verwerken. Een ritueel om te schrijven heb ik niet echt maar als ik schrijf vind ik het fijn om echt rustig te zitten op het dek of binnen in de boot zodat ik zo weinig mogelijk extra prikkels krijg en me dan kan concentreren op het verhaal. Langer dan een uur of anderhalf schrijf ik normaal gezien niet. Dan word ik te moe en meestal zit ik dan al een heel stuk verder in het verhaal. Soms komen de ideeën al wandelend of als ik bijna in slaap ben. Gelukkig weet ik het dan ‘s morgens nog wel. Het blijft een heerlijke bezigheid om te kunnen schrijven. Het creatieve proces geeft energie.

 

6 Vuur is een psychologische thriller. Wil je graag nog meer van dit soort thrillers schrijven of heb je nog plannen voor andere thrillers of genres?

Ja eigenlijk hou ik er zelf ook van een psychologische thriller te lezen. Ook ‘ik weet wat je deed’ was een psychologische thriller. Vertrekkend vanuit een persoon die een bepaald gedrag stelt, en de mogelijke gevolgen die hieraan vast hangen vind ik wel spannend. Het ‘wat als’ is een gegeven dat ik dan uitpluis. Vermoedelijk zullen volgende thrillers ook geen politiethrillers zijn, maar psychologische thrillers. Op dit moment ben ik aan een nieuwe thriller gestart… ook deze is een heerlijke puzzel om te leggen. Veel kan en mag ik er niet over zeggen. Een ander genre dat misschien ook ooit aan bod komt: samen met een vriendin schreef ik dierenverhalen voor kinderen. Ooit komt het moment misschien wel om deze ook uit te geven.

 

7 Heb je bewust trauma verwerkt in Vuur en waarom dan?Verwerk je heftige onderwerpen zoals mishandeling en misbruik in je boeken om een boodschap mee te geven aan de wereld? Voor Vuur inspireerde je je blijkbaar op vrouwen die slachtoffer van geweld waren. Heb je soms echte ervaringen verwerkt in deze thriller of is het puur fictie?

Vuur als verhaal is ontstaan vanuit verhalen van vrouwen die ik lang geleden begeleidde. Ze bleven in mijn gedachten tot ik er één verhaal kon van smeden. Het verleden van mensen bepaalt vaak hoe mensen ook als volwassenen in het leven staan. Trauma’s kunnen komen bovendrijven en de basis vormen voor beslissingen. Ook kan je de verkeerde mensen tegenkomen en in een leven belanden waar je nooit van droomde. Je verleden bepaalt vaak ook je heden. Het zijn dus echte ervaringen van bestaande vrouwen die ik in het boek verwerkte. Maar de totaliteit van het verhaal is fictie, het gaat niet over één bepaalde vrouw.

 


8 Zijn er zaken waarover je niet wil of kan schrijven?

Dat is een moeilijke…weet ik eigenlijk niet op voorhand.

 

 

9 Noem een zin die geschrapt is in Vuur. Had je het  moeilijk om deze te schrappen en waarom?

Als er zinnen geschrapt werden, heeft het meestal te maken met het feit dat ze geen of zeer weinig meerwaarde hebben in het verhaal of een vorm van herhaling is in andere woorden. Soms is ‘less’ ‘more’ en is het goed om nog iets aan de fantasie van de lezer over te laten.

 

10 Vuur heeft een bijzonder einde. Stel dat dit niet zo gegaan was hoe had het verhaal dan gelopen?

Moeilijke vraag…je moet weten dat het verhaal verschillende andere versies had voor het einde. Vaak zijn het dan de proeflezers of de redactie die erop reageren en dan moet je goed nadenken wat je wil met je verhaal. Waar wil je heen? Stop je na wat er nu staat? Of schrijf je er nog enkele hoofdstukken bij en verlies je dan spanning die opgebouwd werd naar het einde toe? Altijd een moeilijke overweging die je als schrijver moet maken. 

 

11 Mogen we hopen op nog een vervolg van Vuur ?

Ik weet niet of ik nog verder wil schrijven aan een vervolg van ‘Vuur’. Kan het dan nog eens een thriller worden?  Op dit moment ben ik aan een nieuwe thriller bezig en die gaat over heel andere dingen. Misschien vind ik dat het leukste. Telkens een nieuw verhaal schrijven waarbij de lezer zich ook nadien de vraag stelt of er misschien nog een vervolg kan komen. Mijn verhalen zijn ‘af’ maar laten ook de opening om eventueel een vervolg te schrijven.

 

12 Sinds je burnout in 2014 ben je je leven anders gaan aanpakken. Heb je misschien tips om je balans te bewaren?

Een burnout hakt er behoorlijk in, niet alleen mentaal maar ook fysiek in mijn geval. Ook ik moest veel meer mijn grenzen gaan bewaken en ervoor zorgen dat het evenwicht er is om een goede kwaliteit van leven te hebben. In die tijd ben ik halftijds gaan werken en nu ben ik op pensioen. Dat geeft me de ruimte om activiteit en rust af te wisselen. Nu doe ik meestal dingen waarvan ik van hou en durf ik al meer ‘nee’ zeggen als mensen me iets vragen waar ik niet achter sta. De dingen die ik doe geven me meer energie en ik ben meestal een blij mens.

Tips? Ik vrees dat het voor iedereen anders is. Als een burnout vanuit je job komt, moet je je zeker bezinnen of je zo verder kan en of er voor jou nog andere professionele wegen zijn die je kan verkennen. Het blijft belangrijk dat je voldoende dingen doet die je ‘energie’ geven en waarvan je weet dat je echt kan genieten. Niet over je grenzen gaan blijft een heel belangrijke, en ook zeer belangrijk: durven, willen toegeven dat je niet meer verder kan op de manier waarop je bezig bent. Dat is dan vaak de eerste stap om hulp te kunnen vragen.

 

13 Voel je je tijdens het schrijven van een boek als je personages en zoja hoe kick je af van deze beleving?

Ik probeer me zoveel mogelijk in te leven in de personages in mijn boeken. Op die manier probeer ik te bedenken hoe zij zouden reageren in een bepaalde omstandigheid. Als dat duidelijk is dan denk ik ‘wat als…’ iemand in deze gemoedsgesteldheid dat of dat tegenkomt. Ja dus…op je vraag of ik me voel als de personages. Het is enkel op die manier dat je bijvoorbeeld schrik of pijn vanuit deze persoon kan beschrijven.

 

14 Vind je het belangrijk om vrouwelijke hoofdpersonages te hebben in je boeken of maakt dat helemaal niet uit?

In ‘Vuur’ is het een vrouwelijk hoofdpersonage, in ‘Ik weet wat je deed’ een man. In mijn nieuwe thriller weet ik nog niet wie de eigenlijke hoofdpersoon is. Dat moet ik nog ‘proeven’ en uittesten. Op zich maakt het niet altijd uit of het vrouw of man is. Bij ‘Vuur’ kon het alleen om een vrouw gaan omwille van de verhalen in mijn hoofd.

15 Je bent lid van de Woordenwevers. Wat is dit voor iets mysterieus en waarom ben je hier gaan aan meedoen?

Acht schrijvers vonden elkaar en op 24 maart komt er een avond in Hove waar de schrijvers zullen aanwezig zijn met hun verhalen en hun boeken en waar ze via ‘zetelgesprekken’ zichzelf zullen laten kennen. Het is een leuk initiatief om de schrijvers beter te leren kennen en je kan er gratis op inschrijven.

 

16 Zit er al een nieuw idee in je hoofd en kan je een tikje van de sluier oplichten?

Ja, er zit dus een nieuwe thriller in mijn hoofd en het enige tipje van de sluier dat ik kan oplichten is dat ik vertrok van nieuwsfeiten van een tijd geleden. Dat is vaak de start voor me om verder te borduren op een bepaald thema. Het nieuwsfeit moet me geraakt hebben om een of andere reden, ik moet me aangesproken voelen op het thema en het gevoel hebben dat er een verhaal in zit.

 

17 Je mag op date met een schrijver. Wie kies je en waarom?

Tatiana De Rosnayen Nicci French. Tatiana schreef ´Haar naam was Sarah´. Zeer beklijvend.  Ook Nicci French...schrijft zoals ik graag zou kunnen schrijven.😊Daarom bewonder ik deze schrijvers.👍

 

18 Ik zag dat je met wol dingen maakt als hobby. Stel je voor dat je je eigen 'Vuur'- trui mag ontwerpen, hoe ziet die eruit ?

Veel rood en geel… vurig. Misschien een zwarte of bruine kleine kabel er doorheen.

 

19 Omschrijf je thriller ' Vuur' aan de hand van drie denkbeeldige foto's.

een vrouw op een parking met vrachtwagens, een bos, een computer

 

 20 Is er iets dat ik vergeten ben en dat je nog graag deelt ?

Ik ben gewoon benieuwd naar wat je van ‘Vuur’ vond .

 

Viviane,heel erg bedankt voor je eerlijke en boeiende antwoorden. We kijken uit naar nog veel meer verhalen van jou en ik wens je heel veel geluk en plezier met alles wat je doet.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...