zaterdag 25 februari 2023

Tim door Mans Mosesson

 

Tim is een impactvol verhaal dat je zonder twijfel raakt!

 


Waarschijnlijk is de naam Avicii geen onbekende voor je. Net zoals ik hou je misschien van deze talentvolle artiest zijn muziek. Zijn nummers raakten bij mij onmiddellijk een gevoelige snaar . Tim is het aangrijpende verhaal over de mens Tim Bergling.

Op 20 april 2018 stopte deze gevoelige jongen zijn zoektocht immers. Die dag maakte hij een eind aan zijn leven. Mans Mosesson heeft toestemming van de familie gekregen om de persoon achter dit creatieve wonderkind te leren kennen . Door het verschaffen van  toegang tot privézaken zoals teksten of berichten van Tim en anderen kreeg deze journalist een onverbloemde kijk op zijn mentale en fysieke struggles waardoor hij een eerlijk en hartverscheurend beeld kan schetsen van de echte Tim. De talloze interviews die hij afnam met mensen uit zijn omgeving gecombineerd met al de informatie die hij ontving over de risico's die de dj wereld en zijn succes brachten vervolledigen het pakket. Ik vind het ongelooflijk mooi en moedig hoe de familie de kracht vond om hun zoon zijn strijd zo puur mogelijk te delen om anderen te steunen en te waarschuwen voor de gevaren die niet onzichtbaar mogen blijven.  Openheid creëert verbondenheid en wat me zo raakt in dit boek is dat deze kwetsbare man zelfs na zijn dood anderen een nieuwe weg deed inslaan.

 Ik was altijd al betoverd door zijn muziek maar nu ik gelezen heb hoe tragisch zijn leven verlopen is kan ik niet anders dan huilen.  Ondanks zijn onmenselijk pad en moeilijke momenten ben ik blij dat hij zijn passie wereldwijd heeft kunnen delen maar man wat heeft dit document mij geraakt. Dit is een krachtig pleidooi tegen verslaving, onmogelijke eisen door de maatschappij en onszelf en het geeft anderen die kampen met mentale problemen het gevoel dat ze er niet alleen voorstaan. Ondanks therapie, persoonlijke zelfontwikkeling en heel veel lieve mensen rondom hem hebben de demonen gewonnen van deze kwetsbare ziel . Door zijn muziek en zijn eerlijkheid was hij al blijven voortleven in vele harten van zijn fans maar met dit boek blijft de mens achter de artiest rondzwerven met zijn mooie maar ook minder fraaie kanten.  

Het had prachtig geweest als hij eindelijk had kunnen genieten van zijn familie, vrienden, creatieve ideeën en de liefde want dat gewone was eigenlijk waarnaar hij ook verlangde . Het is zo knap hoe deze familie erin geslaagd is om verdriet zo om te zetten in een intiem boek vol pijn maar ook hoop. Wat heb ik een respect voor hen en de integere manier waarop de journalist het complexe leven van een bijzondere jongen die slechts achtentwintig jaar werd tot dit boek verwerkt heeft. 

.

5 inktpotjes

Fany

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...