zondag 12 februari 2023

Isaac & Egg – Bobby Palmer

 


Isaac Addy staat op een brug. Hij heeft geen idee wat hij daar doet en hoe hij er gekomen is. Wanhopig schreeuwt hij het uit. En dan schreeuwt er iets terug. Nieuwsgierig naar waar het geluid vandaan komt, zoekt hij de omgeving af en vindt hij een ei. Maar een ei dat schreeuwt, dat kan toch helemaal niet?

Isaac ontfermt zich over het ei, en dat is de start van een wonderlijk en ontroerend verhaal.

 

Op het eerste gezicht lijkt deze omschrijving wel over een kinderboek te gaan. Maar vergis je niet, dat is het zeker niet. Wel is het een heel fantasierijk verhaal. Want Egg is een wezentje. Een soort E.T. maar dan anders. Het boek deed me in de verte een beetje denken aan ‘De Wezens’ van Matt Haig. Alleen bekijken we de wereld in dit geval niet vanuit ‘het wezen’ maar vanuit Isaac, een man die iets verschrikkelijk traumatisch heeft meegemaakt.

 

Het is een verhaal over verdriet en rouw en Isaac moet daar dwars doorheen. Vanuit het donkerste donker moet hij op zoek naar lichtpuntjes en Egg helpt hem daarbij. Ondanks dat je de wanhoop en het verdriet van Isaac duidelijk voelt, is dit absoluut geen zwaar boek. Bobby Palmer heeft een lichte wijze van vertellen en vooral de interacties met Egg leveren heel veel grappige situaties op zonder dat het potsierlijk wordt.

 

In het begin vond ik het ei-wezentje wel even een raar concept, maar dat gevoel was ik al snel helemaal kwijt. Palmer heeft het zo wezentje zo natuurlijk in het verhaal opgenomen dat het nergens gek of science-fiction-achtig aanvoelt. Het verhaal vond ik erg intrigerend en je weet tot op het laatst niet waar het nu naartoe gaat.

Ook vond ik alle films en liedjes die in het boek vernoemd worden heel erg leuk. Nu houd ik daar altijd wel van wanneer daar in een boek gebruik van wordt gemaakt. Het zet altijd meteen de toon van de sfeer. Heerlijk!

 

Wel zitten er wat kleine schoonheidsfoutjes in het verhaal. Ik vond dat er af en toe wat vreemde tijdssprongetjes zaten. Ook is er soms ineens een perspectiefwissel tussen Isaac en Egg. Het verhaal wordt grotendeels door de ogen van Isaac vertelt maar heel af en toe switcht de auteur ineens even naar het perspectief vanuit Egg. Ondanks dat het niet echt storend is, was ik hier zelf niet zo gecharmeerd van. Sommige stukjes waren voor mij ook iets te fantasierijk waardoor het wat vergezocht wordt.

 

Maar ondanks dat heb ik het verhaal ademloos en met heel veel plezier uitgelezen. Wat een heerlijk, fris en ontroerend verhaal! Dit wordt zeker een auteur die ik in de gaten ga houden.

 

4 inktpotjes

 

Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...