zondag 26 februari 2023

Naar het Licht van Nina Verheij leesclub



Waarom leef ik nog wel en zij niet? Sinds de dood van haar ouders en broer wordt Jo achtervolgd door schuldgevoelens. Al bijna acht jaar is ze ervan overtuigd dat ze meer had kunnen doen om hun levens te redden. Wanneer ze voor het eerst terug is in haar geboorteland besluit ze dat het tijd is voor een nieuw begin. Ze is de allesoverheersende haat in haar hart zat. Slechts één missie kan verlossing brengen: ze gaat vóór haar achttiende verjaardag rechtzetten wat haar als kind niet lukte.

Drie deelnemers lazen Naar het licht

 

Yoo:

De proloog begint spannend en spreekt meteen aan om je knus in de zetel te zetten en verder te lezen.


Hoofdpersonage Jo heeft iets verschrikkelijks meegemaakt toen ze 10 jaar was en wil dit kost wat kost rechtzetten. Betty, haar trouwe golden retriever begeleidt haar hierbij. Ook Fien, een 10-jarig meisje wordt meegenomen op haar avontuur. Samen gaan ze op pad naar Fulenië.

Het is een zeer origineel plot en het einde had ik niet zien aankomen. Het boek is ingedeeld in dagen. Bij elke dag in het boek staat er een liedje. Voor ik met de nieuwe dag begin, vind ik het leuk om eerst het bijbehorende liedje te beluisteren. De hoofdstukken zijn ook niet heel lang, wat ik persoonlijk ook aangenamer vind om te lezen.

Nina gebruikt zeer mooie beschrijvingen in haar boek. Ik vond het einde zo mooi. Het heeft me echt gepakt. En al de puzzelstukjes vielen op hun plek. Het verhaal was af. Hoedje af, Nina!

Om af te sluiten wil ik nog zeggen dat ik dit persoonlijk een van de mooiste young adults vind die ik al gelezen heb. Ik heb er enorm van genoten en hoop dat er in de toekomst nog young adults van haar hand mogen volgen.

 

Dikke 5 kraaien

 

Hilona:


Waarom leef ik nog wel en zij niet?

Het boek begint direct met een beklemmende proloog. Dat belooft wat! Nina heeft een prettige schrijfstijl en de korte hoofdstukken lezen lekker weg. Met haar beeldende haast filmische taal voelt het bijna alsof ik naast Jo loop terwijl zij afreist naar haar geboorteplaats. Het verhaal wordt opgedeeld in dagen en de opbouw is traag. Ik vind dit hier echter helemaal niet storend. Jo intrigeert mij en ik ben benieuwd naar het hele verhaal. Ook Fien raakt me en ik denk te weten hoe zij zich verhoudt tot Jo. Het verhaal zit vol emoties en doordat de personages goed zijn uitgediept en het daardoor gemakkelijk is je met de hoofdpersonages te identificeren, komen deze emoties behoorlijk bij mij binnen. Het einde is verrassend en ik ben trots op hoe Jo zich heeft gehouden.
Mijn eindoordeel:
Ik heb me erg vermaakt met deze eerste YA van Nina en ik denk dat dit boek zeker ook buiten de doelgroep gewaardeerd zal worden.

 

Naar het licht van Nina Verheij krijgt van mij 4 kraaien/inktpotjes.

 

Jantsje:


Het is de eerste young adult die Nina Verheij heeft geschreven, en ik hoop dat er meer volgen.
Al vanaf de eerste bladzijde, al bij de proloog word ik in het verhaal gezogen. Het blijft me bezighouden. Het speelt zich af in Fulenië, en ze hebben een eigen taal, Fuleens.
Nadat ik het boek uit had vond ik het toch wel jammer dat er geen bestaand land zoals Noorwegen, Zweden of Finland was gekozen, want dat had het voor mij net iets echter gemaakt.

Ik vond het spannend toen de inbreker het meisje ontdekte. De inbreker is de zeventienjarige Jo en die heeft samen met haar hond, een golden retriever genaamd Betty een missie, want ze wil voor haar achttiende verjaardag rechtzetten wat haar als kind niet lukte. Jo neemt de tienjarige Fien mee op haar missie, en onderweg beleven ze van alles, komen ze steeds dichter bij het einddoel.
Ik voel erg met de getraumatiseerde Jo mee, wat zij allemaal heeft meegemaakt. Ik vond het wel vreemd dat ze Fien meeneemt en dat niemand naar Fien op zoek is.
Op ongeveer 2/3 van het boek zegt Fien iets wat mij aan het denken zet. Opeens gaat er een lampje branden en zie ik het licht. Vanaf dat moment heb ik een theorie wat de connectie tussen Fien en Jo is. En inderdaad toen het boek uit was bleek mijn gevoel juist, en had het boek voor mij een heerlijk einde. Ik vond het een fijn boek, een boek wat je liever niet aan de kant legt maar in één keer wilt uitlezen. 

Naar het licht krijgt van mij 4 kraaien. 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...