vrijdag 25 november 2022

De verrader van Evalon – Lynette Noni

 


Na de dramatische gebeurtenissen in Vallenia waarbij Kiva’s geliefde Jaren zijn magie kwijtraakt en Kiva gevangen wordt genomen, wordt Kiva versuft wakker. Ze blijkt terug te zijn in de beruchte gevangenis waar ze eerder uit wist te ontsnappen: Zalindov.

In de gevangenis vindt ze steun bij rebellenleidster Cresta die Kiva oplapt en haar laat afkicken van het engelenstof waarmee Kiva gedrogeerd is.

Dan wordt Kiva ineens opgehaald uit de gevangenis en naar koning Navok gebracht. Daar wordt iets van haar verwacht wat ze niet voor mogelijk had gehouden.

Wat volgt is een race tegen de klok om niet alleen Navok’s plannen tegen te houden maar ook om recht te zetten wat in Kiva’s ogen allemaal haar schuld is. Zal Kiva de missie kunnen volbrengen voordat het te laat is?

 

‘De verrader van Evalon’ is het derde en laatste deel van de Genezer serie. Alle personages uit de twee eerdere delen komen in dit boek samen. Deel 2 en deel 3 zijn eigenlijk niet los te lezen. Lynette Noni geeft aan het begin van haar boeken wel even een korte samenvatting wat er zich daarvoor heeft afgespeeld maar dan mis je nog te veel informatie.

Over het eerste deel ‘De genezer van Zalindov’ was ik behoorlijk enthousiast. Ik vond het personage Kiva stoer en gevoelig en het verhaal las als een trein.

Ik keek er dan ook enorm naar uit om deel 2, ‘De gevangene van Valenia’ te lezen. Echter, dit tweede deel viel me enorm tegen. Ik had verwacht dat Kiva zich door zou ontwikkelen maar ik vond haar in dit tweede deel maar een zeur en ontzettend naïef. Verder werd ik een beetje moe van haar gedweep met prins Jaren. Gelukkig eindigde het tweede boek nog wel een beetje interessant en dus wilde ik toch wel graag weten hoe het hele avontuur afliep.

 

Met goede moed startte ik dan ook met dit laatste deel, en het boek begon gelukkig goed. Rebellenleidster Cresta is een grappig en scherp personage, die ook het stoere in Kiva weer een beetje bovenhaalde. De wisselwerking tussen deze twee vrouwen vond ik leuk en verfrissend. Maar dan komt Jaren weer om de hoek zetten en verandert de toon van het boek weer richting een love-story. Minder gedweep dan in deel 2, en het zal Young Adult lezers wellicht aanspreken, maar voor mij lag het er allemaal te dik bovenop.

Ik had hierdoor echt moeite om mijn aandacht bij het verhaal te houden. Ook bij dit derde deel eindigt het verhaal tenminste wel weer een beetje interessant maar zo goed als ik deel 1 vond, zo is het voor mij in deel 2 en 3 niet meer geworden.

 

Cresta heeft dit derde deel voor mij nog een beetje gered. Daarnaast blijft de schrijfstijl van Lynette Noni vlot en prettig. Waarom ik dan toch zo struikelde over deel 2 en 3? Ik denk dat het nieuwe er voor mij al snel af was. Én het hoge Prins Charming gehalte natuurlijk. Ondanks dat Noni haar best doet om nog wat lgbtq+ personages uit de kast te trekken, vond ik dat compleet in het niet vallen bij het onophoudelijk in katzwijm vallen van Kiva. Ik ben waarschijnlijk gewoon niet de doelgroep waar Lynette Noni voor schrijft.

 

Haar boeken laat ik voortaan dan ook maar op de plank liggen, en deze geef ik dan ook niet meer dan 2,5 inktpotje.

 

Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...