vrijdag 4 november 2022

Voor Boekinkt last ik de roman Vrije vogels, geschreven door Ilja Gort.



Vrije vogels is geschreven door wijnboer, presentator, componist en schrijver Ilja Gort.
Gort woont in Frankrijk waar hij druiven verbouwt en wijn maakt.
Hij is vooral bekend van zijn televisieprogramma’s Wijn aan Gort en Gort over de grens etc.

Vrije vogels is het derde deel van de Abel en Angela-serie.
In het eerste deel, Godendrank, kun je lezen over de avonturen van dromer Abel en zijn nuchtere vrouw Angela die hun winkeltje in de Amsterdamse Jordaan verkopen om een wijnboerderij in Zuid-Frankrijk te beginnen. Met veel humor beschrijft Gort hoe Abel besluit wiet te gaan telen om zijn wijn te voorzien van een scheut geestverruiming. Daarmee kruisen ze het pad van lieden die het niet zo nauw nemen met de wet.

In het tweede deel, Bed en breakfast, kun je lezen over dat Abel met zijn vrouw Angela een B&B beginnen op hun Zuid-­Franse wijndomein in de Mas des Anges, wat een prachtig domein in Soissant-Sur-Cêze in het natuurgebied Languedoc is.

 In dit derde deel, Vrije vogels, kun je lezen hoe het verder gaat met Abel en Angela.
Een paar personen uit de eerdere twee delen komen terug in dit boek.
Het zijn niet de meest vredelievende personen.
Abel en Angela zijn inmiddels de eigenaren van zes hectare wijngaard, een oprijlaan met Toscaanse Cipressen, een sinaasappelboomgaard, eeuwenoude olijfbomen en een binnenplaats met een stenen waterput en een majestueuze oude plataan.

Dat klinkt mij als muziek in de oren. Ik hoor de bloemige manier waarop Ilja Gort de dingen vertelt terug in dit boek. Hij vertelt zo beeldend dat ik gelijk zin heb om daarheen te gaan.

Het boek Vrije vogels gaat over de B&B van Abel en Angela en over de nasleep van Abel zijn wietwijnavontuur . Dat avontuur zorgde voor een hoop gelazer met de leider, een kaal geschoren beer van een kerel genaamd Sjeng Schellekens, “alias de kolonel” van een motorbende uit Nederland. Een brabo die een verleden heeft met drugssmokkel en illegaal wapenbezit .
Sjeng wil wraak en zoekt Abel op in de B&B.
Maar door de rustige manier van benaderen vindt Sjeng het daar zo fijn dat hij zelfs zijn vrouw, Kimberly laat overkomen. Sjeng en Kimberly zien het wel zitten om daar ook te gaan wonen.

Mijn gedachte was gelijk: Is Sjeng soft geworden, of loopt Abel nog steeds gevaar? Is Sjeng van plan om Abel en Angela eruit te zetten zodat hij zelf de boel kan overnemen?
Volgens mij is Sjeng een ongeleid projectiel die bij het minste of geringste uit zijn vel springt en dus zeer gevaarlijk is.

Recensie:

Het viel mij gelijk op dat Ilja Gort veel dingen en personen uit zijn eigen leven heeft gebruikt.
Zo hebben we het in het boek over Eekie, een uit het nest gevallen eekhoorntje waar in het boek Abel en Angela maar in het echte leven Ilja en zijn vrouw zich over hebben ontfermd. De filmpjes die van Eekie worden gemaakt en op internet gezet, het lege wijnkistje wat Ilja in de boom heeft gespijkerd als huisje voor Eekie komen allemaal aan bod.
Ook Ilja zijn eigen zwarte kasteelkat Bébert heeft een klein rolletje in het boek.
In het boek hebben we daar de buurman Jean Claude, Ilja zijn buurman in het echte leven heet ook  Jean Claude. Ik weet alleen niet of hij daar blij om moet zijn, hij komt in het boek nors en onnozel over.
Ilja Gort heeft een beeldende manier van schrijven.
Ik vond dit niet zijn beste boek maar de humor van Ilja Gort liet me vaak erg lachen.
Het is een roman vol humor en prachtige beschrijvingen van de omgeving waar het zich bevindt.
Door het bloemrijke taalgebruik is het alsof ik Ilja zelf hoor praten.

quote: “Wat ben ik een lucky bastard...Ik ben echt met een gouwe pik geboren.” “Dit is leven zoals God het bedoeld heeft.”

Je houdt van zijn taalgebruik of niet, maar dit is echt Ilja zelf.
Het verhaal is op zich best leuk, al is het soms wat simpel geschreven. Er worden erg gemakkelijke woorden en zinnen gebruikt, een beetje kinderlijk soms. Maar desondanks niet saai want er zit toch iets van spanning in en veel humor.
Naar mijn idee eindigt het boek niet. Het kan nog alle kanten opgaan,  dus ik ben benieuwd of er een deel vier komt.

Ik geef het 2,5 kraai.

Jantsje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...