maandag 22 maart 2021

In gesprek met Mariska Overman

 

Mariska tijdens de zeiltocht

Voor Boekinkt mocht ik Mariska Overman, auteur van onder andere de onlangs verschenen thriller Noorderlicht interviewen. Naast thrillers heeft Mariska ook romans geschreven, maar zou ze ook out the box durven gaan door bijvoorbeeld een Young adult te schrijven? Het antwoord kun je lezen in dit interview!


Ging je de zeiltocht maken om inspiratie op te doen voor Noorderlicht?
Ja, ik doe graag research ter plekke als dat kan. En het werkte goed, was erg inspirerend.

Heb je het Noorderlicht gezien? Ja J
Wat deed dit met je?
Het was een magische en ontroerende ervaring, niet uit te leggen eigenlijk. Ik begrijp nu nog beter dat het een bucketlijst-ding is voor mensen.


Zijn personages in je boek gebaseerd op bekende mensen van jou? Niet echt bekende mensen van mij, maar wel op een deel van de medereizigers.

Aan welk personage heb je iets van jezelf meegegeven?
Aan Noor.

Wie mag als eerste het manuscript lezen van je volgende boek?
Mijn man, hij is altijd de eerste.



Deel je het daarna met een aantal (vaste) proeflezers?
Ja, en daarna zoekt de uitgeverij nog proeflezers.

Schrijf je alleen in romans en thrillers? Of durf je ook out of the box gaan en je bijvoorbeeld te wagen aan een Young adult?
Dat durf ik wel, ooit ga ik me daar wel aan wagen. ;-)

Heb je ook een schrijfritueel?
Niet echt. Ik schrijf meestal in de ochtend, met koffie erbij.

Heb je (ook) wel eens last gehad van een writersblock? Hoe ga je daar dan mee om?

Gelukkig niet. Als dat ooit wel gebeurd is volgens mij de enige oplossing gewoon gaan zitten en typen, dat stimuleert de creativiteit uiteindelijk wel.

Wat lees je zelf het liefste? En aan welk genre loop je voorbij?
Ik lees het liefst literatuur en non-fictie, en new-adult en fantasy laat ik liggen.

Wat is het laatste boek waar je om hebt moeten lachen?
Dat was een boek dat ik zo slecht vond dat ik om sommige zinnen moest lachen. Ik zeg niet welk boek, dat vind ik onaardig voor de schrijver.

Wat was het laatste boek dat je gelezen hebt en wat vond je er van?
Dat was een non-fictieboek over de 2e wereldoorlog, i.v.m. research. Ik vond het heel heftig, het blijft een intens triest thema.


Is er een boek of film die een gigantische impact op je heeft gemaakt?

Boek: De gebroeders Karamazov
Film: Blade runner 2049


Nu in Coronatijd, hoe creatief ben je in het onderhouden van contacten, nu dit fysiek niet kan? Wat mis je zelf het meeste?
Ik ben een einzelgänger en heb geen druk sociaal leven, dus de impact valt wat dat betreft mee. Ik mis concertbezoek heel erg, dat deed ik wel vaak. En reizen mis ik ook.

Naast het schrijven van boeken heb je ook nog een eigen bedrijf dat zich onder andere bezig houdt met het beter bespreekbaar maken van de dood en schrijf je columns en blogs over rouw. Waarom heb je gekozen voor dit onderwerp? En wat is je ultieme wens om met je bedrijf te bereiken?
De motivatie ligt bij eigen ervaringen (dood van mijn broertje en moeder), en ik hoop te bereiken dat de dood veel meer bespreekbaar wordt.


Kort maar krachtig

Koffie of thee? Koffie

Hartig of zoet? Hartig

Frisse salade of stamppot? Frisse salade

Avontuurlijk of relaxte vakantie. Avontuurlijke vakantie

Nederland of buitenland? Buitenland

Hond of kat? Allebei

Zee of bergen? Zee

Denker of doener? Denker

Wil je op bovenstaande stellingen nog een toelichting geven?
Na jaren alleen katten te hebben gehad, krijgen we binnenkort een hond, dus voor het eerst kan ik op die stelling ‘allebei’ antwoorden
J





Heb je ooit iets ondernomen dat je eigenlijk iedereen aan wil raden om dat te gaan doen?
Ja, een tijdje in het buitenland wonen. Heel leerzaam voor de rest van je leven.


Wanneer jij de interviewer zou zijn welke vraag zou je dan zeker gesteld hebben?
Ik heb eigenlijk geen idee. Misschien iets over wat je favoriete artiest is?

En wat is je antwoord op deze vraag?
Ryan Adams.


Mariska, namens Boekinkt wil ik je hartelijk bedanken voor het interview en wens ik je nog veel avonturen en inspiratie toe zodat er nog meer spannende thrillers mogen volgen. Veel plezier wil ik je toewensen met jullie toekomstige hond en dat dit maar veel hilarische momenten met jullie katten mag opleveren. JJ

Jacqueline


Noorderlicht:
Noor is Nederlands. Frode is Deens. Magnus is Engels. Katja is Duits. Ze hebben elkaar ontmoet op een online literair forum. Een van hen had een idee. Nu bevinden ze zich op een zeilschip in de ijzige winterkou van Noorwegen. Net als de andere passagiers zijn ze op zoek naar het befaamde noorderlicht. Maar ze zijn ook op zoek naar een slachtoffer: iemand moet dood. Dat hebben ze afgesproken. Maar zo simpel blijkt het niet te zijn.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...