woensdag 3 maart 2021

Ik ben er niet van Lize Spit

 


'Ik ben er niet' is een confronterend verhaal over verlies en afscheid dat een diepe indruk achterlaat.

 

Waarschijnlijk ben ik een uitzondering maar ik heb 'Het smelt' nog niet gelezen. Het stond wel op mijn verlanglijst en toen ik de kans kreeg om het nieuwe boek van deze Belgische auteur te lezen was ik dus heel nieuwsgierig. Lize Spit heeft vier jaar gewacht om na haar bestseller een tweede verhaal uit te brengen. Angst om niet te voldoen en een writer's block zijn blijkbaar de redenen dat 'Ik ben er niet' nu pas verschenen is.

 

Hoewel ik dus niet kan vergelijken met haar succesvolle debuut staat het voor mij als een paal boven water dat Lize Spit geen eendagsvlieg is en een stem heeft die mag gehoord worden.

 

'Ik ben er niet' is opgebouwd uit verschillende verhaallijnen.

Er is het vreselijke voorval waarvan we pas op het einde van het boek te weten komen wat dit is. Deze tragedie wordt beschreven in korte hoofdstukken waarin we elf minuten terugtellen.

 

De fragmenten zijn zo meeslepend dat ze me herinneren aan de televisieserie 24. In deze actiereeks werd er ook in een bepaald tijdsblok een drama getoond en daarom passen deze emotionele fragmenten perfect binnen dat concept.

 

De hechte relatie tussen Leo en Simon is de rode draad in heel het verhaal. Leo is verkoopster in een zwangerschapswinkel maar eigenlijk droomt ze ervan om schrijfster te worden. Simon is een creatieve geest die altijd streeft naar meer en beter. Wanneer Simon op een avond thuiskomt met een tatoeage is dit het begin van alle ellende. Simon verandert drastisch en hun relatie komt zwaar onder druk te staan.

 

Het derde aandachtspunt is de relatie van het koppel met anderen. Sinds de "vernieuwde Simon" worden voorwerpen of mensen soms ineens bedreigingen voor hem. 'Ik ben er niet' beschrijft ook hoe groot de impact van zijn acties is op het leven van hem en zijn partner.

 

'Ik ben er niet' is een roman met prachtige zinnen en uitdrukkingen waarbij Lize Spit erg gedetailleerd is in haar beschrijvingen. Door haar genadeloze schrijfstijl kruipt het trieste verhaal onvermijdelijk onder je huid. De manier waarop Lize Spit weergeeft hoe Simon geobsedeerd geraakt is erg aangrijpend en ik voel gewoon zijn angst, ontreddering en boosheid toenemen.

 

Heel lang lijkt het alsof dat enkel Simon problemen heeft, maar stilaan wordt duidelijk dat Leo ook worstelt met zichzelf en haar verleden. Door de metamorfose van haar geliefde is haar vroegere zielsverwant immers verdwenen en hierdoor voelt ze zich compleet verloren.

 

'Ik ben er niet' is een boek waarbij van in het begin duidelijk is dat er iets heel ergs gebeurd is. Beetje bij beetje bouwt het verhaal zich op tot aan de climax en laat je stil achter.

 

Ik moest even bekomen nadat ik de laatste zinnen van 'Ik ben er niet' gelezen had. Lize Spit laat me door de emoties en reacties van de personages ervaren hoe het voelt als psychische problemen de overhand krijgen.  

 

Met 'Ik ben er niet' zorgt ze voor meer begrip en inzicht in de besproken problematiek.

 

'Ik ben er niet' is hartverscheurend en vlijmscherp.

 

4,5 inktpotjes

Door Fany

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...