vrijdag 19 maart 2021

Noorderlicht van Mariska Overman

 


Drie van vier, wie?

Via een online forum komen Wolf33 (Katja), Frodo (Frode), Magnus en EL.books7 (Noor) met elkaar in contact en ze besluiten gezamenlijk een literair boek te gaan lezen. Na een tijdje online contact met elkaar te hebben gehad besluiten ze elkaar te gaan ontmoeten. Omdat ze uit verschillende landen komen wordt het idee geopperd om samen een georganiseerde zeiltocht in de ijzige Noorwegen te boeken om in de winterkou walvissen te spotten. Ook hopen ze dan het Noorderlicht te zien maar of dat gaat lukken…..
Voor menigeen zou het ondernemen van zo’n zeiltocht een hoofddoel zijn maar dit blijkt niet zo te zijn voor deze vier! Deze vier zoeken een slachtoffer die ze willen doden maar zo makkelijk als dit leek tijdens de brainstorm in de online leesgroep blijkt in real life niet zo simpel te zijn.

Quote
Stilte, absolute stilte, In de verte rezen bergen op, witte toppen prikten gaten in de lucht. Witgeel licht streek lands de toppen, liefelijk en ijskoud tegelijk.

Het boeiende verhaal, waar ik door de vertelstijl toch wel iets moeilijk in kwam, bestaat uit 3 verhaallijnen. Een verhaal geeft de gesprekken weer die online in de leesgroep plaatsvinden, het tweede, wat het langste en spannendste verhaal is, is de reis op het zeilschip. En het derde verhaal, wat zeer kort is vindt 7 a 8 maanden na de reis plaats. Natuurlijk roept het verhaal vragen bij me op, want hoe loopt dit nu allemaal, en drie van vier en wie? Wie gaan ze dan doden en waarom? Die vragen houden me wel even bezig…..

De zeiltocht wordt vanuit door Noor haar personage verteld als zijnde een ik-personage. Noor draagt de nodige ballast uit haar verleden met zich mee en hoopt tijdens de zeiltocht antwoorden te vinden maar of ze die krijgt? Daarnaast werd ik alleen maar nieuwsgieriger of alle personages eigenlijk wel de personen waren zoals ze zich online voor hadden gedaan……

Gaandeweg de reis moeten ze een slachtoffer uitzoeken die ze gaan doden, zullen ze daar met z’n vieren uitkomen? Zullen ze allemaal eensgezind zijn en hetzelfde slachtoffer kiezen?

Aan Noor haar vertelstijl in de ik-vorm heb ik moeten wennen maar op enig moment had ze me te pakken en toen las ik het verhaal verder in een keer uit (wat nachtwerk werd). Het personage van Noor staat het meeste centraal in het verhaal en haar ballast waarmee ze worstelt wordt goed omschreven en is uitgediept. De personages van Frodo, Magnus en Katja zijn goed maar minder uitgediept.

Mariska Overman heeft een bijzondere thriller geschreven waarin ze op een zeer gedetailleerde en unieke wijze de zeiltocht heeft beschreven waardoor ik mezelf op het zeilschip waande, ik was nog net niet zeeziek……Ondanks dat het even duurde dat ik ‘lekker’ in het verhaal zat is Noorderlicht het echt een aanrader. Al mijn vragen zijn op een boeiende manier in het verhaal Noorderlicht beantwoord en het einde was echt een plottwist, ja dat was het!

Quote
Zeewater spatte langs de boeg, de wind tilde de druppels verder, ze vlogen langs me heen. Vliegende bolletjes. Vliegend water. De geur van zilt water verdrong deels de dieselgeur. Onverwacht overviel me een geluksgevoel.

3,5 Inktpotjes
Jacqueline

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...