zondag 21 maart 2021

The Valhalla Murders

 


The Valhalla Murders beter bekend als Brot (Violation in het Engels of Schending in Nederlands) is een IJslandse Nordic Noir serie. Ze past perfect in de stijl van de grote buurlanden uit Noorwegen, Zweden en Denemarken.
 
In 2020 is ze verschenen als Original op Netflix en deze serie rond procedures bij een misdrijf wordt toch wel gewaardeerd.
 
Het eerste seizoen bevat 8 afleveringen die elk ongeveer 50 minuten duren.

Zelf hou ik heel erg van 'The Bridge' en in mijn zoektocht naar een serie die me de stress van de dag zou doen vergeten kwam ik deze tegen. Of 'Brot' erin geslaagd is om me mee te slepen in zijn zoektocht naar de ijskoude killer dat vertel ik je hier.

De serie toont een fascinerend beeld van de IJslandse natuur en het is een combinatie van emotie en mysterie.

De startscene is mysterieus en ga ik niet spoileren maar kort gezegd is dit de korte inhoud van 'The Valhalla Murders'.

Kata, een gedreven politieagente uit Reykjavik, wordt opgeroepen voor een gruwelijke moord op een oude man op de kade. Wanneer er een tweede dode valt met dezelfde handelswijze lijken de misdrijven buiten de modus operandi niets gemeen te hebben.

De gescheiden en ambitieuze Kata wordt gepasseerd voor een promotie en is erg ontgoocheld. Ze bijt zich vast in deze zaak maar moet wanneer de zaak maar niet vooruitgaat, gaan samenwerken met Arna, een profiler uit Noorwegen. Deze ondoorgrondelijke man kent hun chef blijkbaar uit de tijd dat hij in IJsland woonde. Arna heeft net zoals Kata ook familiale problemen.

Samen gaan ze op jacht naar de moordenaar. Het onderzoek lijkt vast te lopen ze maar dan duikt er een foto op van 'The Valhalla House’.

Wat ik niet wist en nu ontdekte met research voor dit artikel is dat deze serie gebaseerd is op een echt IJslands tehuis waar rond 1940 vreselijke dingen gebeurden. Het uitgangspunt was de betrokkenheid van het gerechtelijk en justitieel apparaat maar voor het script kwamen er de gruwelijke moorden bij.

'Brot' heeft mij inderdaad van in het begin meegenomen in deze grimmige wereld waar twee losse moorden ongewone gelijkenissen vertonen. Stilaan worden geheimen opgelost en dan blijkt het verleden zijn tentakels ook uit te strekken naar het heden.

Het is niet allemaal super origineel en ja ik heb bepaalde verhaallijnen wel meer gezien maar ik heb toch genoten van deze serie waarbij vooral de verschillende plot twists voor de spanning zorgden. De speurtocht naar de seriemoordenaar is boeiend en meeslepend. De achtergrond van de personages was ook intrigerend maar had meer aandacht verdiend. De manier waarop bepaalde personages misbruik maken van mensen is verschrikkelijk. Het in de doofpot stoppen van de feiten in de misdaadserie is realistisch. In het verleden hebben ze onder veel druk in werkelijkheid de slachtoffers ook geld toegestopt.

Hou je van een fascinerende misdaad met wat karakterontwikkeling en een bedrukkende sfeer dan zit je goed met 'Brot'.

4 Inktpotjes
Door Fany

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...