donderdag 25 maart 2021

Deel 3 van de Overstekers van petra Doom

 


Wat is 'Koninklijke magie' een heerlijk duister en betoverend einde van de originele urban fantasy-reeks Overstekers.

 

Petra Doom heeft stilaan mijn hart gestolen met deze aparte serie. Het eerste deel 'Een kracht ontwaakt' gaf me al een fascinerende kijk op de Overstekers wereld. Het vervolg ‘De schaduw van de sha' kon ik al niet meer neerleggen, maar wat heb ik meegeleefd met de finale 'Koninklijke magie'.

 

In dit laatste deel komen alle kleine details en puzzelstukjes uit de eerste twee boeken samen tot een verrassend geheel en man wat is dit boek waanzinnig goed.

 

Mirabel, de bijzondere Oversteker, haar dromen moeten wachten wanneer ze opnieuw geconfronteerd wordt met de harde realiteit. Wanneer een Portaal in de mensenwereld vernietigd wordt, moet ze de Aarde verlaten om uit te zoeken wat er aan de hand is. Op Aeterna ontdekt ze dat ook het Achtste Portaal scheuren vertoont, wat een ramp is omdat dit voor een nieuwe oorlog kan zorgen met de daimonen. Wanneer ze aankomt aan het koninklijk hof ziet ze dat haar schijnbaar onsterfelijke moeder vrijwillig haar troon heeft afgestaan. Deze passieve houding van de koningin is ongezien en ze blijft verbijsterd achter.

 

Mirabel gaat samen met haar ongewone team op zoek naar antwoorden. Lang twijfelde ze aan zichzelf en dacht ze niet te voldoen aan de verwachtingen van het Paleis. Ze denkt immers dat ze te gewoon is omdat ze volgens haar geen speciale talenten bezit. Toch kan ze niet anders dan nu de confrontatie met haar aparte familie aangaan.

 

Als tussenpersoon voor andere Overstekers heeft ze gelukkig al wat ervaring met benarde situaties en ze gebruikt al haar kennis en connecties om op zoek te gaan naar de waarheid.

 

'Koninklijke magie' gaat net zoals de vorige boeken over macht, je lot en je eigen wensen verwezenlijken. Naast angst voor het onbekende en de kracht van magie toont het hoe belangrijk vertrouwen in elkaar is. De akelige gebeurtenissen dwingen iedereen nu om een keuze te maken. Deze beslissing brengt vrienden maar soms ook oude vijanden dichter bij elkaar. Samen bestrijden ze het kwaad.

 

Dit fantasy verhaal zit vol actie en emotie. Petra Doom begint met een fascinerende proloog en bouwt de spanning op totdat deze in een spectaculaire finale explodeert. Op het einde is er nog een epiloog die mij deed verlangen naar nog meer innemende verhalen. 

 

Petra Doom heeft me op een schitterende manier doen voelen waarom duister en licht in dit universum naast elkaar bestaan. De verschillende personages hun werelden en motieven werden tastbaar en ik weet nu waarom deze wezens zijn zoals ze zijn.

 

Soms was ik verbaasd, droevig of zelfs kwaad tijdens het lezen van bepaalde scènes. Ik vond het ook erg leuk om niet te kunnen voorspellen hoe deze trilogie ging eindigen.

 

Hoewel de klepper 'Koninklijke magie' een verbluffend mooi einde is van deze reeks, hoop ik om ooit nog opnieuw te kunnen verdwalen in deze wereld. 

 

Naast de intrigerende Mirabel is Ronban het heerlijk complexe en raadselachtige schepsel mijn favoriet in deze reeks.

Misschien dat er ooit nog een spin-off kan komen van hem?

 

Het duurde een tijdje voordat ik echt volledig in de ban was van deze fantastische boeken maar het is duidelijk dat ik echt verliefd geworden ben op de bijzondere wezens, de originele locaties achter de Portalen en de spannende avonturen.

 

Met een tevreden gevoel sla ik dit boek dicht maar ik pink toch ook een traantje weg omdat ik nu echt afscheid moet nemen.

 

'Koninklijke magie'  heeft me dus wel degelijk omver geblazen.

 

Ik hou van anders dan anders en met deze urban fantasy reeks heeft Petra Doom een unieke beleving gecreëerd.

 

 

4,5 inktpotjes

Door Fany

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...