zaterdag 25 maart 2023

Het tellen van de dagen – Fernando Aramburu

 


Toni weet het zeker: hij is klaar met zijn leven. Hij neemt het besluit om precies over een jaar uit het leven te stappen. In dat jaar overdenkt hij zijn leven: de hoogte- en de dieptepunten, zijn jeugd, zijn carrière en alle mensen met wie hij zijn leven gedeeld is. Elke dag neemt hij een beetje afscheid. Het liefst ook zou hij zijn laatste jaar in middelmatigheid slijten. Maar of dat ook lukt?

 

Laat ik het maar meteen zeggen: dit boek en ik waren geen match. Ik wilde het graag heel mooi vinden en de basis van het verhaal sprak me ook enorm aan. De opbouw van het boek is erg interessant: nadat je als lezer van Toni’s besluit op de hoogte bent gebracht tellen we ook werkelijk 365 dagen af, en elke dag krijg je een stukje mee van Toni’s leven en zijn gedachten hierover.

 

Het personage Toni is een redelijk kleurloze figuur: een doodgewone, wat saaie man die filosofie-docent is, gescheiden is en vader van een redelijk onnozele zoon.

Maar ook middelmatige types kunnen interessante personages zijn. Zo is ‘Stoner’ van John Williams, een boek over een man die het gevoel heeft dat jij op alle fronten faalt, één van de mooiste boeken die ik ooit las. Maar wat Wiliams lukte, het verhaal recht bij mij binnen te laten komen, dat lukte Aramburu niet. Ik werd niet warm of koud van dit boek. Sterker nog: ik begon me steeds meer en meer te ergeren aan het gezeur van Toni.

 

Af en toe sijpelt er wel een cynisch humoristische ondertoon door het verhaal heen, en dit kon ik zeker waarderen. Maar het was voor mij niet genoeg. Ik heb me echt door het boek heen moeten worstelen, en wenste net als Toni dat er maar snel een einde aan het jaar zou komen.

 

Wat ook niet hielp is dat ik in Toni en zijn vriend Kunstpoot (een bijnaam) steeds maar de personages Hendrik Groen en zijn vriend Evert bleef zien. Ja, die van de Dagboeken van Hendrik Groen. Totaal niet te vergelijken met dit boek, maar ik kreeg die personages niet meer van mijn netvlies. En dan zal ik wel de gehele literaire gemeenschap over me heen krijgen, maar die boeken vond ik leuker.

 

Helaas, ik begreep wat Aramburu wilde met dit boek, en er zal zeker een groep mensen zijn die dit boek prachtig zal vinden, maar mij deed het niets. Het raakte me niet en ondanks dat ik wel begreep hoe de beste man zo geworden was, raakte ik mijn ergernis niet kwijt. Het einde verraste me dan weer wel, maar dat was voor mij al lang niet meer voldoende om het boek te waarderen.

 

Een misschien niet zo representatief 2,5 inktpotje van mij.

 

Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...