dinsdag 14 maart 2023

Water en wolfskers door Anke Verbraak

 


Inhoud:

Britt is een succesvol makelaar. Vanaf haar studententijd is Michiel haar steun en toeverlaat, totdat hij meer wil. Hun oude vriendschap is uitgegroeid tot liefde. Maar dan duikt Oscar op, een oude jeugdliefde van Britt. Hij wil een huis kopen, zegt hij. Of wil hij de draad van jaren terug weer oppakken? Wanneer Britt hem confronteert met het verleden, schrikt hij terug. Hun samenzijn eindigt in een drama. Tegenover Michiel zwijgt Britt over haar ontmoeting met Oscar. Michiel wordt tot razernij gedreven bij het idee dat er meer speelde tussen hen beiden. En dat heeft verstrekkende gevolgen.

 

Cover:

Ik zie een mooie cover met een meertje met diverse bloemen en planten op de voorgrond.
Het lijkt op de meertjes die je in mijn omgeving in Friesland vind. Een heerlijk rustig plaatje met donkere wolken en de doorkomende zon die in het water schijnt.
Pas na het lezen  begreep ik dat de grote plant met besjes wolfskers is uit het verhaal en dat meertje het water uit het boek.

 

Recensie:

 Quote: ’Als ik in de spiegel kijk, zie ik een trillend, bang konijntje dat op een donkere weg in een stel helverlichte koplampen staart’

 

Britt is een succesvolle mooie makelaar. Al haar hele leven trekt ze foute mannen aan.
Gelukkig heeft ze een goede vriendin, Lynn en een goede vriend, de gescheiden Michiel, Die ze al vanaf school kent.

Michiel en zij besluiten een relatie te beginnen omdat ze toch meer voor elkaar voelen dan gewoon vriendschap. Als vlot daarna Michiel een paar dagen weg moet voor zijn werk komt plotseling Oscar opdagen. Oscar was één van de foute mannen uit haar verleden, die ze nooit meer wilde zien.
Helaas denkt Oscar er anders over.

Vanaf dat moment gaat het bergafwaarts met haar relatie met Michiel die overdreven jaloezie vertoond.
Michiel komt iets van haar te weten waardoor ze het moeilijk krijgt bij hem.

Door Brit op alle fronten centraal te stellen is een goede keuze van Anke Verbraak.
Doordat het verhaal in de ik-vorm is geschreven, en de afwisseling van heden en verleden leer je Britt goed kennen. Haar karakter, haar angsten en ook wat er in haar verleden is gebeurd word duidelijk.
Daardoor begreep ik waarom ze deed wat ze deed, ook al zou ik het zelf nooit zo doen.

De rol van water en wolfskers vind je in dit boek duidelijk terug.
I.v.m. spoilers kan ik daar helaas niet meer over zeggen. Maar het wordt duidelijk uitgelegd hoe het plantje werkt.

Britt heeft het niet gemakkelijk met haar verleden. Van haar ouders hoeft ze ook geen steun te verwachten. Die vinden andere mensen belangrijker dan hun eigen dochter.
Ik snap niet dat je als moeder je kind zo kunt behandelen, je eigen kind wat je nodig heeft gaat toch voor.
Gelukkig is Lynn een positieve factor in haar leven, al is ze te bang om haar alles te vertellen.

 

 Ik heb Anke Verbraak leren kennen op de Deventerboekenmarkt. Een leuke spontane vrouw die mij haar boek meegaf. Het is haar eerste roman/thriller.

Ik kan zeggen dat ik er geen spijt van heb gekregen want ik heb enorm genoten van haar boek.
Ze schrijft zeer beeldend en met veel emotie.
Door de korte hoofdstukken leest het zeer vlot. Ik voelde mee met Britt, met alles wat ze deed of meemaakte.
Eerst was daar het verhaal van Oscar. Dat stopte op een gegeven moment en ging het over in het verhaal van Michiel.Wat later in het boek komt het allemaal weer bij elkaar.


Mijn gedachten gingen alle kanten op, leeft Oscar nog, of zou Michiel toch Oscar iets hebben aangedaan? Of de vrouw van Oscar?
Ik vond het een spannend boek en kon het maar moeilijk wegleggen.


Het verhaal en de karakters zijn goed uitgewerkt en er is volgens mij veel onderzoek gedaan naar het plantje wolfskers en de werking ervan.
Er komen regelmatig kleine wendingen in het boek voor. Ze geven geen schrikeffect maar een vloeiende reactie waarbij je denkt ’wauw goede wending, mooi gevonden’
Ik vond het prachtig om te lezen en ik hoop dat er meer van zulke boeken zullen volgen.

Ik geef het boek 4 inktpotjes

Jantsje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...