vrijdag 8 januari 2021

In gesprek met Jen Minkman


Jen Minkman (1978) schrijft young adultboeken voor uitgeverijen Dutch Venture Publishing en Hamley Books. Zij staat tevens aan het hoofd van uitgeverij DVP.

Jen werd geboren in Alphen aan den Rijn en verhuisde op 19-jarige leeftijd naar Den Haag voor haar studie aan de Haagse Hogeschool. Na een uitwisseling, stage en masterstudie in Salzburg, Brussel en Cambridge kwam ze terug naar Den Haag en werd lerares Engels op de middelbare school. Sinds 2016 is zij hoofd van uitgeverij Dutch Venture Publishing en sinds 2017 is zij fulltime auteur en uitgever.

Tot dusver zijn diverse boeken van haar hand verschenen in het Nederlands, Engels, Duits, Frans, Spaans, Portugees, Italiaans, Chinees en Afrikaans.

(bron:website Jen Minkman)

Onlangs kwam haar boek Mijn hart van ijs uit en werd gelezen door Fany, Zij stelde Jen een aantal vragen:

*Ik las dat je piano, gitaar en viool speelt. Geen zangkriebels dan of brug te ver of  toch interesse in muzikale carrière naast je boeken. 

Ik heb jarenlang gezongen en instrumenten gespeeld. Momenteel focus ik me op schrijven, maar ik sluit niet uit dat ik later weer actiever iets met muziek ga doen. Ik denk niet dat ik er professioneel mee bezig wil zijn, daar ben ik niet goed genoeg voor en dat word ik ook niet meer ;)

*Voor Mijn hart van Ijs baseerde je je op een bestemming die je kende en een bestaande legende


waarrond je je verhaal creëerde. Is er zo een plaats die je ook nog zou willen gebruiken voor een verhaal. Ik bedoel een plaats die je nog niet zelf bezocht hebt, maar graag wil ontdekken. Eventueel nog andere legendes of verhalen of top secret? 

Ik wil nog zoveel! Mijn volgende verhaal gaat zich afspelen op Jersey, Guernsey en andere plekken in Europa zoals de Dordogne in Frankrijk. Allemaal plekken die ik heb bezocht, maar naar Jersey wil ik nog terug om meer onderzoek te doen en sfeer te snuiven. Ik zou ook nog weleens iets willen doen met een Scandinavisch land, het liefste IJsland of de Faroer Eilanden (meteen een goede reden om daarheen te gaan!)

*Wou je een modern sprookje schrijven met Mijn hart van Ijs of is dit gewoon zo uit je pen gevloeid? Of zie jij het meer als een fantasy? 

Ik zie het als een verhaal dat op vele manieren gelezen kan worden. Dit was exact wat ik wilde schrijven en in welke categorie het valt is voor mij nooit zo'n issue, van te voren. Dat bepaal ik vaak daarna pas :)

*Heb je bewust gekozen om de personages zowel lichte als donkere karaktertrekken te geven? 

Ja, want zo zijn mensen nu eenmaal. Niemand is helemaal donker of licht. Het is veel interessanter voor mij om over dat soort karakters te lezen (en schrijven).

*Welk genre lees jij graag in je vrije tijd en nee niet als uitgever, maar puur als ontspanning? 

Eigenlijk lees ik vooral ook wat ik uitgeef, haha! Maar als het om non-fictie draait (hetgeen ik niet uitgeef), dan kies ik vaak voor boeken over mythologie, spiritualiteit, politieke systemen, economie en volkenkunde.

*Hoe voelde het om in 2017 op de USA today bestsellerlijst te staan. Was dat een apart gevoel en misschien het begin van nog meer succes in het buitenland of niet? 

Ja, geweldig voelde dat! Ik wilde het een keer in mijn leven bereiken. Ik denk niet dat ik kan zeggen dat ik 'succesvol' in het buitenland ben. Dan zou men mij echt van naam moeten kennen en dat is niet zo. Maar ik krijg wel regelmatig mail van lezers uit andere landen (voornamelijk de VS, het VK en Spaanstalige landen) omdat ze me graag willen laten weten dat ze van mijn boeken hebben genoten. Dat is voor mij succes genoeg.

*Wat maakt dat je een verhaal in het Engels schrijft. 

Is het afhankelijk van waar je denkt dat het boek best voor is, welk soort afzetmarkt of bepaald gevoel? 

Ik ben tweetalig, dus het hangt soms gewoon van mijn stemming af, maar ik heb in het verleden ook wel gekozen voor Engels omdat ik wist dat ik met die markt eerder iets 'kon doen'. Tegenwoordig begin ik altijd in het Nederlands omdat daar nu mijn focus ligt en als ik tijd heb vertaal ik het daarna naar het Engels.

*Hoe bepaal je naast dat je je markt onderzoekt welk boek je wil uitgeven? Wat maakt dat jij persoonlijk kiest voor die titel of het uitgeven van die vertaling? 

Ik kies voor dingen die ik echt zelf leuk vind. Dat is vooral bij de YA-titels het geval. Bij new adult kijk ik wat meer naar de markt en hoeft het niet per se helemaal mijn smaak te zijn.

*Je moet kiezen, slechts 1 van de twee

Schrijver of Uitgever

Creativiteit of Zekerheid

Droom of Realiteit

Structuur of Freewheelen

Engels of Nederlands

Reizen of Corona Verdwenen maar nooit nog op vakantie


*Ben je bijgelovig? 


Als daarmee bedoeld wordt: geloof je in andere dingen dan die dingen die buiten de gangbare religies worden onderwezen, dan ja. Maar ik geloof niet in 7 jaar ongeluk bij een gebroken spiegel of zo ;)


*Stel je mag nooit meer fantasy schrijven maar eender welk ander genre, wat kies je en waarom? 


Romantiek. Dat is mijn tweede grote liefde.


*Wat wil je nog verwezenlijken?


Ik wil graag meer met het coachen van mensen gaan doen, ik denk dat ik daar meer focus op ga leggen in het volgende decennium.


Heb je voornemens gemaakt voor 2021?


Ja, minder hard werken. Het lukt elke keer niet helemaal zoals ik het wil, maar ik word er steeds ietsje beter in ;)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...