zondag 17 januari 2021

Het offer van Scarlington van Kevin Valgaeren

 


Titel: Het offer van Scarlington

Auteur: Kevin Valgaeren
Uitgeverij: Lannoo

Publicatiedatum: november 2020
Recensie door: Fany

Inktpotjes5



‘Het offer van Scarlington’ is een ongelooflijk duister verhaal vol emotie en geheimzinnigheid.

 

Dit gothic novel daalt af tot in de diepste krochten van de ziel. Het einde doet me verlangen naar het begin en het verhaal zal nog lang in mijn hoofd blijven rondspoken!

 

Dit is het vervolg op ‘Blackwell’ waarin Jericho Blackwell en John Dawkins het ongewone speurdersduo werden van de aparte Society for Psychological Investigation and Education.

 

Opnieuw wordt de aparte figuur Jericho aangetrokken door het onverklaarbare, maar nu is het door een persoonlijk motief.

 

In het eerste boek ‘Blackwell’ zocht Jericho, met behulp van opium, wanhopig naar oplossingen, maar het geheim bleef. Misschien heeft hij in ‘Het offer van Scarlington’ eindelijk een echte kans om de reden van de dood van zijn vrouw Sarah op te helderen. De boodschap, die hij een jaar na haar dood ontving is cryptisch, maar ook veelbelovend.

 

Alleen heeft hij immers maanden gezocht naar een schijnbaar onbestaande plek en in oktober 1891 start zijn wanhopige zoektocht in een dorp in de mist.

 

Wanneer John, zijn vroegere bondgenoot, door hun baas Dr King van de Society, gevraagd wordt om hun kwetsbare vriend te helpen, begint een helse tocht, die nog veel enger wordt dan je je maar kan inbeelden.

 

‘Het offer van Scarlington’ is een lugubere en soms weerzinwekkende verzameling van krankzinnige gebeurtenissen, verknipte geesten, duistere entiteiten en rare weer-fenomenen. Al deze voorvallen worden door Kevin Valgaeren zo beeldend verteld waardoor ze extra binnenkomen. Om dan nog te zwijgen over de emoties die ik door de afgrijselijke situaties ervaar.

 

Nee, blij word ik van dit Victoriaanse verhaal niet, het maakt me zelfs woest en verdrietig, maar het is zo waanzinnig goed geschreven dat ik blijf lezen. Opnieuw word ik geteleporteerd naar het inktzwarte Kevin Valgaeren universum en weer ben ik, net zoals in ‘Blackwell’, compleet verloren.

 

‘Het offer van Scarlington’ is erg somber, kent veel gruwel en hoop is ver te zoeken, maar na dit tweede boek durf ik te zeggen dat ik niemand ken, die verhalen bedenkt zoals deze auteur. Hij heeft met deze bovennatuurlijke thriller een echte pageturner neergepend, die me vanaf de eerste bladzijde onherroepelijk meenam naar een onwezenlijke plaats.

 

‘Het offer van Scarlington’ kan perfect als standalone gelezen worden, maar als je begint met ‘Blackwell’, voel je pas hoe de hoofdfiguren zich, ondanks de donkere wolken boven hun hoofd, verder ontwikkelen.

De asociale en verfomfaaide Jericho wordt meer en meer mens en John Dawkins bewijst opnieuw dat hij niet voor niets de partner werd van deze getormenteerde ziel.

 

De auteur heeft zijn bijzondere schrijfstijl opnieuw gecombineerd met zijn passie en kennis van de 19de eeuw en een virtuoos taalgevoel.

 

‘Blackwell’ en ‘Het offer van Scarlington’ zijn beide een fascinerende mix van een avontuur in een kwaadaardig universum. Het einde van ‘Het offer van Scarlington’ is verpletterend, maar toch wil ik heel graag samen met Blackwell en Dawkins nog meer verdwalen in hun schimmige rijk.

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...