donderdag 7 januari 2021

Mijn hart van ijs van Jen Minkman

 


Titel: Mijn hart van ijs

Auteur: Jen Minkman
Uitgeverij: Hamley Books 

Publicatiedatum: oktober 2020
Recensie door: Fany

4 inktpotjes



Deze heerlijke mythologische young adult voelt als een sprookje.

‘Mijn hart van ijs’ is perfect om licht te brengen in donkere tijden.

 

Een vallei is al eeuwen bang. Elk jaar gaat een Oostenrijks dorpje opnieuw op slot. Anders bruist het van de wintersporters en het leven, maar dan lijkt het wel onzichtbaar.

 

Een berggeest zou immers tijdens de carnavalsweek op zoek gaan naar kinderen om ze te ontvoeren. De legende lijkt opnieuw werkelijkheid te worden wanneer Tobias, het tienjarige broertje van Magda zoek is en er een speurtocht op touw gezet wordt.

 

Magda en haar klasgenoten leren elkaar bij hun gezamenlijke doel van een andere kant kennen en stilaan leren ze elkaar vertrouwen en waarderen. Om Tobias en de eerder ontvoerde tweelingbroer van haar vader te vinden komt de bal in het kamp terecht van Magda. Hoewel enkele dorpsbewoners eerder dachten dat deze jonge meid misschien wel een heks is, omdat ze anders is dan de rest, is ze nu het medicijn om hun dorp te redden. Om de verloren kinderen te vinden en haar familie te beschermen in de toekomst, blijkt ze wel een heel aparte weg te moeten bewandelen.

 

Bang, maar ook dapper stapt Magda de bevroren wereld binnen en maakt kennis met hartverwarmende, maar ook ijskoude karakters. Het geheim is niet zo eenvoudig als het lijkt en het is een uitdaging om het kwade te verslaan.

 

Stilaan vallen de puzzelstukjes, die Magda eerder op speciale wijze kreeg in elkaar, en wordt het mysterie opgelost. Na een onthutsende ontdekking komen Magda en haar nieuwe bondgenoten voor heel zware keuzes te staan. Is de liefde in staat om de kwelgeest te verslaan en zal de vallei terug opgelucht ademhalen?

 

 

Wat ik zo mooi vind aan dit verhaal is dat het niet alleen lekker vlot leest, maar dat het een schitterende combinatie van folklore, geschiedenis en magie is, met toch wel verrassende twists. Naast het gevoel dat ik een nieuw soort fantasy sprookje lees, valt mij ook op hoe Jen Minkman subtiel thema's als rouw, collectieve angst, vertrouwen en jezelf durven zijn, heeft verstopt in deze lieflijke young adult.

Wat is de cover van Hamley Books een winters pareltje en de bijpassende afbeeldingen bij elk hoofdstuk maken het verhaal nog sterker. De auteur neemt haar tijd om haar personages en hun omgeving te introduceren en door flashbacks bouwt ze haar wonderlijke verhaal over de strijd tussen goed en kwaad zorgvuldig op. Het einde vind ik misschien iets te simplistisch en het komt te snel, maar ik heb echt genoten van deze betoverende wintervertelling.

‘Mijn hart van ijs’ zit vol details en weetjes, wat duidelijk maakt dat de auteur dit gebied en zijn gebruiken goed kent. Door de fascinerende evolutie van de personages en de levendige schrijfstijl krijg ik een band met elk van hen, ja ook zelfs de slechterik raakt mij en ik lees snel door om te weten of de vloek nu verbroken gaat worden. ‘Mijn hart van ijs’ heeft karakters van vlees en bloed en wat ik erg boeiend vind is dat ze een duistere en lichte kant bezitten.

 

Jen Minkman heeft een bestaande legende slim gebruikt om haar wereld rond hekserij, numerologie, astrologie en geschiedenis vorm te geven. De thema's familie en vriendschap zijn altijd aanwezig en er is ook plaats voor een sprankeltje romantiek en humor.

 

‘Mijn hart van ijs’ is als een warme deken of een knuffel in de koude winterse dagen.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...