zondag 31 januari 2021

Juf Ans, koningin van de klas door Mark van der Werf

 


Boek: Juf Ans, koningin in de klas

Auteur: Mark van der Werf

Uitgeverij: Scriptum

Publicatiedatum: oktober 2020

Inktpotjes: 4

 

 

Natuurlijk zijn de vorige boeken van Mark van der Werf als meester Mark mij al bekend en ken ik zijn leuke humoristische stijl van schrijven.

Toen ik hoorde dat zijn nieuwe boek over Juf Ans van de Nassau in Breda zou gaan, was ik helemaal benieuwd. De Nassau zit hier enkele straten van mijn huis vandaan, dus de soort jongeren die de school bevolken zijn mij ook bekend. De cover doet mij echter wel eerder aan een juf van de basisschool denken. Maar vooruit.

Mark heeft vele lessen bijgewoond en gesprekken gevoerd met Ans, een 63 jarige docente Nederlands. Een docent met haar hart op de goede plaats en die het belangrijker vindt hoe het met de leerlingen gaat, dan de zoveelste vergadering met collega's.
Ze heeft alle tijd om haar leerlingen te kennen, maar is streng tijdens de lessen. Respectloos gedrag wordt niet geaccepteerd. Maar er is zeker tijd ook voor een lolletje onder de les.

Elke school zou 1 of meerdere juf Anssen moeten hebben. Mensen die het niet belangrijk vinden om in de docentenkamer te gaan zitten klagen maar die oprecht interesse hebben in de leefwereld van haar leerlingen.

Mooi om via deze vrouw te zien hoe het onderwijs steeds weer veranderd en mensen denken het licht uitgevonden te hebben. Op haar leeftijd is zij daar wel klaar mee en zucht bij het weer een nieuw idee. Ze twijfelt elke keer of dit haar laatste lesjaar gaat worden. Maar als dan ook nog de Corona toeslaat en ze met haar leerlingen via het scherm les moet geven, is de lol er wel helemaal af.

Voor een mooi kijkje in het leven van een docent, is dit weer een ideaal boekje waarin op een humoristische wijze de gang van zaken wordt besproken. Je zit als ware zelf achterin de klas toe te kijken.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...