Titel: Ravenburcht

Auteur: Ina de Man

Uitgeverij: Hamley Books

Jaar uitgifte: november 2020

Recensie door: Jacqueline

Kraaien: 3,5

Toen ik de Hamley Books brochure in handen kreeg en deze doorbladerde viel mijn oog op de cover van het boek Ravenburcht. Ik kan wel stellen, al rijd ik al jaren geen paard meer, dat paarden nog steeds een aantrekkingskracht op me hebben ook wanneer die op een cover staan. Maar dit terzijdeJ

Ravenburcht gaat over het tienermeisje Kaat dat voor de zomervakantie door haar ouders bij een oom, tante en hun kinderen (Koen, Eva en Jeroen) wordt ondergebracht. Dit omdat Kaat niet met hun mee op expeditie kan naar het Midden-Oosten. Je kunt je voorstellen dat Kaat dit absoluut niet aanstaat maarja als tiener kun je hoog en laag springen maar op zo’n moment heb je toch echt geen inspraak…..

Wanneer er al een lange reis opzit en ze uiteindelijk vlakbij de boerderij zijn waar Kaat haar oom en tante een paardenstoeterij runnen ziet Kaat een spookachtige burcht liggen en begint haar nieuwsgierigheid te kriebelen. Kaat wil zodra het kan er dan ook graag met haar nicht Eva er op uit. En dan gebeurt het…. Samen ontdekken ze, niet ver van de burcht, het lichaam van de jongeman en vinden ze een geheim document over de burcht. Verklaart het document misschien waarom alleen de toren nog intact is? En klopt het dat het er spookt of… Kaat en Eva vinden het allemaal erg interessant en gaan samen op onderzoek uit en belanden in een spannende situatie, weten de tieners zich hieruit te redden?

Het verhaal Ravenburcht van Ina de Man leest makkelijk en vlot weg. Wat ik erg leuk vond om te lezen is de manier waarop een stuk geschiedenis betrokken is en in dit spannende ‘spookachtige’ verhaal is verwerkt. Ook de weg naar het steeds meer ontdekken over het geheime document is heeft Ina de Man op een leuke creatieve manier gedaan. Ze heeft namelijk, ondanks dat de digitale middelen van tegenwoordig die ook in het boek aan bod komen, de bibliotheek onder de aandacht gebracht. En dat je in een bibliotheek oude boeken kunt vinden waarin informatie staat die niet op het internet te vinden is. De wijze waarop de auteur dit heeft gedaan bezorgde bij mij positieve kriebels en liep ik in gedachten al in Bieb om op zoek te gaan naar de geschiedenis die in het verhaal gebruikt is. De ontknoping van het verhaal waarbij alle lijntjes bij elkaar komen vind ik goed gedaan. Ik heb dan ook zeker van dit verhaal genoten.

Spanning: 3,5

Psychologische ontwikkeling: 3

Leesplezier: 3,5