zaterdag 6 februari 2021

De kleine bakkerij aan het strand van Jenny Colgan

 


Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Publicatiedatum: juli 2020
Recensie door: Fany

Inktpotjes: 4




'De kleine bakkerij aan het strand' is een heerlijk relaxboek. De leuke personages en hun feelgood avonturen doen me wegdromen en ik zie me zo in het aparte plaatsje Mount Polbearne rondlopen.

 

Wanneer Chris en Polly, die eerder een goed draaiend grafisch bedrijf hadden, door de crisis hun zaak verliezen, betekent dit ook het einde van hun relatie. Uiteindelijk beslist Polly om opnieuw te beginnen. Doordat ze financieel minder keuze heeft in haar woonplaats voor een eigen stekje beslist ze om een grote stap te zetten. Om volledig onafhankelijk te zijn, verhuist ze naar een schiereiland aan de kust van Cornwall. In het begin valt het haar erg zwaar, en geloof me een somber en koud appartement boven een verlaten winkel klinkt nu eenmaal niet erg sprookjesachtig. Als je dan nog weet dat ze hier alleen woont op een guur getijdeneiland, met een gebroken hart, dan is dit zeker niet eenvoudig.

 

Toch verandert haar gevoel al snel wanneer ze kennis maakt met een paar vissers, een speciaal huisdier krijgt en een bijzondere Amerikaan ontmoet. Vroeger hield ze al van bakken en haar lekkere brood wordt de ijsbreker en een manier om vriendschappen met de lokale bevolking te sluiten. Ondanks een stugge bakkersvrouw begint ze, op vraag van de dorpsbewoners, meer en meer brood te bakken en door een onverwachte wending krijgt ze de kans van haar leven.

 

Stilaan ontdekt Polly haar eigen wensen en durft ze opnieuw te dromen.

Ze leert Mount Polbearne waarderen en beseft hoe weinig iemand nodig heeft om gelukkig te zijn en wat echt belangrijk is in het leven.

 

Het stille plaatsje wordt uiteindelijk zelfs trendy maar of iedereen hier blij mee is, is maar de vraag.

 

 

'De kleine bakkerij aan het strand' is, door zijn prachtige mix van innemende karakters, een vlotte schrijfstijl en de combinatie van een lach en een traan een hartverwarmend boek.

 

Het is ook een verhaal met meerdere lagen waardoor het meer diepgang heeft dan je zou denken.

Deze feelgood bevat meerdere scènes die me emotioneel raken en net door de aparte setting en de levendige personages is het geen standaard boek geworden. Wel hoop ik om in de verdere delen de karakters nog beter te leren kennen. Nu bleven ze soms wat oppervlakkig of karikaturaal wat ik wel amusant vond, maar ik ontdek graag nog meer over wat ze echt denken of voelen.

 

De kleine Neil is zo schattig en de mannen die Polly ontmoet zijn net zoals alle bewoners op dit eiland erg bijzonder. Haar vriendin Kerensa, die haar tegenpool is, staat altijd klaar voor Polly en is zo grappig.

 

Sommige situaties zag ik aankomen maar de auteur heeft me ook verrast. Bij de meeste avonturen toverde ze een glimlach op mijn gezicht en soms moest ik ook even slikken.

 

'De kleine bakkerij aan het strand' is zalig om alles even te vergeten dus ideaal Corona leesvoer. Toen ik zag dat het nog maar het eerste deel is in 'De kleine bakkerij' serie was ik blij omdat ik deze bijzondere personages in mijn hart gesloten heb en uitkijk naar meer avonturen van hen.

 

Jenny Colgan is een auteur waar ik zeker nog meer boeken van wil lezen omdat ze me kan opvrolijken en me kan doen ontspannen.

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...