maandag 8 februari 2021

Huiver van Allie Reynolds

 


'Huiver' is een bloedstollend debuut in een ijskoude wereld dat je in een ruk uitleest!

 

Dit kat en muis spel begint met een duistere en veelbelovende proloog waarna, stukje bij beetje, de pijnlijke waarheid boven komt drijven.

 

Vier oude vrienden ontvangen een uitnodiging voor een reünie in een skiresort in de Alpen. Later zal duidelijk worden dat ze allemaal hun eigen redenen hadden om hierop in te gaan.

 

Wanneer het terrein compleet verlaten blijkt te zijn, de skilift niet werkt en er steeds meer akelige en onverklaarbare dingen plaatsvinden, wordt al snel duidelijk dat iemand een meesterlijk plan bedacht heeft. Het lugubere ijsbrekerspel was blijkbaar het startschot voor een kille zoektocht naar de waarheid.

 

Op de besneeuwde toppen heeft zich immers in het verleden een drama afgespeeld. Op een dag verdween Saskia, de vriendin van Milla. Vanaf toen is het leven voor niemand van het team nog hetzelfde. Wie wil er toch de controle over deze groep en hoe kunnen ze in godsnaam uit deze geestelijke nachtmerrie ontsnappen?

 

Is het misschien Saskia, die sinds het drama niet meer gezien is en toch nog leeft of is het iemand waarmee Milla en de anderen vastzitten op de berg?

 

'Huiver' is een psychologisch en macaber steekspel waarbij niemand elkaar nog durft te vertrouwen.

 

Door flashbacks gaan we tien jaar terug in de tijd en al snel wordt duidelijk dat de jongeren vroeger ook al niet zo hecht waren als het leek. In hun wereld leek alles geoorloofd om het doel te bereiken.

 

'Huiver' is een knappe combinatie van emotie, schuld en een afrekening in een beklemmend oord. Het verhaal bouwt de spanning op en creëert eerst vooral onrust, twijfel en angst bij de pionnen in de game. Het vlot geschreven grimmige verhaal verspringt voortdurend in de tijd. Rivaliteit, liefde en prestatiedruk zijn de elementen die hun leven voor altijd deden veranderen.

 

Door in het verleden te kijken, krijgen we puzzelstukjes om de bedreiging in het heden te ontcijferen. Stilaan wordt het duivelse experiment wreder en moord is de volgende stap om de vreselijke geheimen naar boven te halen.

 

Dit is een dijk van een debuut waarbij al snel duidelijk wordt hoe alles verweven is met elkaar. Het verhaal begint sterk en verzwakt eigenlijk nergens. Het afgrijselijke einde is misschien vergezocht maar wel goed uitgewerkt. Als ik heel eerlijk ben dan was wie er achter de reünie zat geen verrassing voor mij. Hoewel de dader dan misschien wat voorspelbaar was, heb ik wel enorm genoten van het puzzelen naar de volledige waarheid.

 

Deze thriller schetst ook een beeld van hoe snowboarden er met al zijn trucs uitziet en het toont de verraderlijke en verleidelijke kanten van sneeuw. Voor 'Huiver' was ik al geen wintersporter maar nu helemaal niet meer. Ik zie me al bedolven raken onder een lawine of ergens verdwalen in de sneeuw. Anderzijds moet ik wel toegeven dat snowboarden als hobby wel uitdagend en leuk lijkt en dat het witte landschap ook wel indruk heeft gemaakt op mij.

Wat mij vooral raakt is hoe ver mensen durven gaan om te bereiken wat ze willen. Deze thriller doet me twijfelen aan alle personages en tracht me voortdurend op het verkeerde been te zetten.

 

Het verhaal is dan ook erg meeslepend maar de grote kracht van deze psychologische thriller zit hem in de duistere sfeer, de complexe personages en het sinistere spel.

 

Allie Reynolds heeft me van in het begin meegenomen in haar huiveringwekkende wereld van intriges, intense relaties en angstaanjagende gebeurtenissen.

 

 4 Inktpotjes 

Door Fany

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...