Titel: Verliefd, verloofd, verkleumd

Auteur: Vanessa Gerrits

Uitgeverij: Ambo|Anthos

Publicatiedatum: december 2020

Recensie door: Jacqueline

Inktpotjes: 3,5

Soms gebeurt het dat er een boek uitkomt die je even hebt gemist. Dit gebeurde bij mij met het ‘Verliefd, verloofd, verkleumd’ het tweede deel in de serie North Ness Inn van Vanessa Gerrits. Ik kwam daar pas achter toen ik van Boekinkt het verzoek kreeg om deel drie ‘Droom, durf, donut’ te recenseren. Ondanks dat ‘Verliefd, verloofd, verkleumd’ een verhaal is dat rond de kerst afspeelt vond ik het totaal niet erg om deze novelle tijdens de natte januaridagen te lezen. Want ik vind het lezen en zien van romantische kerstverhalen heerlijk. Achteraf misschien net even te vroeg aangezien de weersvoorspelling voor het 1e weekend van februari 30 centimeter sneeuw beloofd, had ik misschien toch nog even moeten wachten met het lezen van dit verhaal…..
Maar of er buiten nu wel of geen sneeuw ligt maakt eigenlijk niet uit want Vanessa Gerrits weet in haar verhaal de kerstsfeer in een kerstomgeving zo te omschrijven dat ik me er middenin waande. Heerlijk! Ik zag de herberg met de prachtige kerstverlichting in gedachten voor me en ik bibberde al bij de gedachte dat personages zouden verkleumen….

Graag raad ik aan om eerst deel een ‘Leef, lach, loch’ van deze serie te lezen, het is een meeslepende en humorvolle feelgoodroman waar ik in bepaalde situaties waarin Esme en Rory terecht kwamen heb zitten gniffelen. Maar niet alleen daarom want in ‘Verliefd, verloofd, verkleumd’ gaat het verhaal verder. De verliefde Esme is na haar stageperiode van drie maanden naar huis vertrokken uit Drumnadrochit (niet uit te spreken
J) met de wetenschap dat Rory in december naar haar toe komt om gezellig samen de feestdagen te vieren. En natuurlijk kennis te maken met Esme haar familie. Wanneer Rory zijn voet breekt en daardoor zijn vlucht mist valt het hele plan in duigen. De familie Dries besluit om met z’n allen af te reizen naar Drumnadrochit om de feestelijke decembermaand bij Rory te gaan vieren. Hoe leuk bedacht allemaal overvalt deze verrassing Rory enigszins maar ze proberen, ondanks het uitvallen van de verwarming met een knisperend haardvuur en brandende kaarsen, het beste ervan te maken. Gelukkig komt vriendin Shaena ondanks haar eigen drukke donutzaak ook een helpende hand bieden. Ze gaat op zoek naar de kerstversierselen op zolder en ontdekt in een van die dozen een familiegeheim…….

Net als deel een is ook dit verhaal een heerlijke feelgoodroman die me mee laat leven met de dagelijkse beslommeringen met soms hilarische of ongewone gebeurtenissen die we eigenlijk allemaal wel mee kunnen maken. Ik heb er weer van genoten! En omdat ik dit deel nu pas heb gelezen en deel drie ‘Droom, durf, donut’ klaar ligt om op te pakken hoef ik me de komende uren niet te vervelen!