zondag 29 januari 2023

Blogtour ‘Stil schot’ van Aysline McGrath

 


Wanneer er een aanslag wordt gepleegd tijdens de Europese top in Brussel en er een verdachte wordt opgepakt, kan agent Cedric het niet geloven. Niet ‘zijn’ Anna!?

Cedric en Anna waren collega’s en ex-geliefden, en Cedric is ervan overtuigd dat Anna de aanslag nooit gepleegd kan hebben.

Wanneer Anna ontsnapt en Cedric haar ernstig gewond bij hem thuis aantreft, besluit hij haar te helpen. Er ontstaat een kat-en-muis-spel waarbij Cedric zich steeds meer af gaat vragen wie hij kan vertrouwen. Is Anna echt onschuldig?

 

‘Stil schot’ is het eerste deel van de Incendium-serie van Aysline McGrath. Waarom deze serie zo heet is aan het begin van het boek nog een raadsel maar wordt langzaam duidelijk gemaakt. Ik vond het begin van het verhaal wat stroefjes. Er worden veel, in mijn ogen, overbodige details gegeven. Ook zijn de hoofdstukken aan het begin wat langer wat niet direct de vaart in het verhaal brengt.

Maar dan komt het verhaal ineens goed op gang, de hoofdstukken worden korter en de verhaallijn spannender. McGrath wist vanaf dat punt mijn aandacht goed vast te houden en ik las het boek dan ook in één dag uit.

 

Het verhaal wisselt af tussen het perspectief van Cedric en Anna. Dit is prima gedaan en ik vond de personages ook goed uitgewerkt. Er zit een duidelijke karakterontwikkeling in en zelfs bijfiguren zoals teambaas Bruno en secretaresse Marjolein, die ik in het begin een beetje irritante en nietszeggende types vond, kregen als personage wat meer kleur. En ondanks dat ik niet zo’n fan ben van liefdesrelaties in thrillers vond ik Cedric en Anna wel een leuk stel. Niet te klef, niet te gefrustreerd, niet te complex maar zodanig dat ik me er nog in kon verplaatsen. Ook dat vind ik wel eens fijn in een thriller.

 

Op basis van de cover zou ik het boek zelf niet snel opgepakt hebben maar het verhaal heeft me positief verrast. Goede spanningsopbouw, interessante personages en verrassende plotwendingen, al deze ingrediënten maken deze actiethriller compleet.

 

De epiloog maakte dat ik nu ook wel benieuwd ben naar een volgend deel in de reeks. Een fijne en spannende actiethriller dus, die van mij 3,5 inktpotje krijgt.

 

Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...