dinsdag 9 mei 2023

De regen kwam van binnen – Dennis Biesma

 



‘Het is veel makkelijker om stil te blijven en te zwijgen, jezelf te distantiëren en geen standpunt in te nemen. Het doet veel minder pijn als ik negeer en bagatelliseer wat me is overkomen. Dat heb ik jarenlang gedaan. Door me passief op te stellen, hou ik indirect een hand boven het hoofd van mijn vroegere manier van denken. Ik bescherm mijn ouders en iedereen met wie ik ben opgevoed.’

 Dennis Biesma groeit op binnen de gemeenschap van de Jehova’s Getuigen. Dit geloof is erop gebaseerd dat Jehova de enige is die weet wat goed voor de mensheid is, en dat er een dag komt dat hij ingrijpt en dat alleen Getuigen deze Armageddon zullen overleven. Alleen diegenen die hun leven leiden volgens allerlei opgedragen regels zijn bevoorrecht om tot deze groep te mogen behoren. Op het niet leven volgens deze regels staat het risico om uitgesloten te worden. Deze uitsluiting betekent meteen een direct breken met alle familieleden die tot de Jehova’s Getuigen behoren.

Dennis probeert heel lang om zo goed mogelijk aan deze regels te voldoen, maar de twijfel slaat steeds meer toe. Hij drijft verder en verder van het geloof af, maar dit zorgt voor een enorme emotionele worsteling. Om zijn ouders niet te teleurstellen, leidt hij steeds meer een dubbelleven. Totdat hij niet meer anders kan dan voor zichzelf te kiezen.

 Wat een emotionele rollercoaster is dit boek. Het is rauw, verbijsterend, verdrietig, confronterend, mooi, maar bovenal goudeerlijk. Dennis is ontzettend open over wat het opgroeien binnen deze religie met hem gedaan heeft. Daarnaast leef je met zijn worsteling mee in zijn pogingen om los te komen van zijn omgeving. Maar het is niet alleen boosheid en verbittering die je proeft, zijn verhaal is ook helemaal omgeven van de liefde die hij voor zijn ouders voelt. Vooral die liefde maakte het zo moeilijk voor hem om definitief met het geloof te breken.

Dennis durft ook heel kritisch naar zichzelf te kijken. Wat is zijn eigen rol geweest? Wie heeft hij allemaal verdriet gedaan door jarenlang wel mee te gaan in alle geboden en regels van het geloof? Was het huichelachtig om zijn ouders lang in de waan te laten dat hij nog geloofde maar in werkelijkheid al lang afstand had gedaan?

 Ik vond het vooral ook heel goed geschreven. Bij veel non-fictie boeken denk ik al snel: je kan het moeilijk niet goed vinden, want het is wel iemand overkomen. Bij dit boek dacht ik juist: wow, wat schrijft ie goed! Het is beeldend én informatief, en niet alleen maar schokkend. Er waren een aantal dingen die ik herkende doordat mijn zoon op de lagere school een vriendinnetje had die behoorde tot de Jehova’s Getuigen. Maar waar ik bang was dat mijn juist wat positievere blik volledig aan gruzelementen zou worden geslagen door dit boek, bood het juist nuance en ander perspectief. Het belicht het hele plaatje rondom het geloof en geeft inzicht in denkwijzen maar ook aan wat er zo vergiftigend aan is.

 Dit is een verhaal wat geschreven moest worden, niet alleen om anderen inzicht te geven in de wereld van de Jehova’s Getuigen maar ook omdat Dennis een geboren schrijver is. Hij neemt je aan de hand en geeft je af en toe het gevoel dat je in een avonturenverhaal bent beland. Om je vervolgens de harde werkelijkheid weer in te duwen.

 Een verhaal wat me van begin tot eind geboeid heeft, wat me iets geleerd heeft maar die me ook een auteur geleverd heeft waarvan ik een volgend boek zeker zal gaan oppakken.

 4 inktpotjes

 Jolanda

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...