maandag 1 mei 2023

Vers water voor de bloemen – Valérie Perrin

 


‘Ik houd van jou,

met heel mijn hart en ziel

houd ik van jou.

Langs de zon en maan

tot aan het ochtendblauw,

ik houd nog steeds van jou.’

Liefde van later – Herman van Veen

 

Violette Toussaint is beheerder van een begraafplaats, en naast het verzorgen van de graven biedt ze in haar kleine huisje een luisterend oor en steun aan bezoekers. Wanneer op een dag politiechef Julien aanklopt aan haar deur met een ongebruikelijk verzoek van zijn overleden moeder, zet dit haar overzichtelijke leven op losse schroeven. Langzaam ontvouwt zich zowel het levensverhaal van de moeder van Julien als ook Violette’s eigen tragische levensverhaal.

 Met een dichtgeknepen keel en een zucht sloeg ik het boek aan het einde dicht. Bitterzoet, poëtisch, sfeervol, kippenvel, emotioneel, liefdevol….. het zijn zomaar wat termen die bij me bovenkomen wanneer ik aan dit verhaal denk. Eigenlijk wist ik vanaf de eerste paar bladzijdes al: dit is een boek wat je moet ondergaan. Je laten meevoeren door de prachtige zinnen en het verhaal wat zich langzaam ontvouwt.

 Eigenlijk vertelt dit boek twee verhalen. Als eerste is er het verhaal van het weesmeisje Valérie die als een blok valt voor de enigszins onbehouwen Philippe, die haar ontelbare keren ontrouw is maar haar de liefde van haar leven schenkt: haar dochtertje Léonine. Daarnaast ontvouwt zich het verhaal van de moeder van Julien, die we leren kennen aan de hand van een dagboek en wat tevens een liefdesverhaal omvat: een gepassioneerde maar tevens onmogelijke relatie tussen Irène en Gabriel. Vanuit het heden en verleden én de dagboekfragmenten volgen we de bijzondere levens van verschillende personages, waarbij de verhaallijnen steeds meer met elkaar verweven raken.

 Vanaf het eerste moment weet Valérie Perrin een bijzondere sfeer te creëren waarin leven, dood en liefde centraal staan. Het verhaal is zowel tragisch en verdrietig als sprookjesachtig mooi. Elk hoofdstuk begint met een poëtische zin waarvan ik me afvroeg of deze niet op grafstenen zouden kunnen staan. Want met deze opschriften schenken we geen ode aan de dood maar gedenken we vooral het leven.

 ‘We denken dat de dood afwezig is wanneer hij in het geheim aanwezig is’.

 

Dood en leven, liefde en verdriet, afschuw en verwondering, goed en kwaad liggen in dit verhaal dicht bij elkaar. Heel subtiel weet de auteur personages om te vormen van de grootste bullebak naar personen voor wie je sympathie gaat opbrengen. Nergens is het verhaal zwart-wit maar net als de bloementuin van Violette vol kleur. En ook al komt het leven in zijn meest zwarte scenario’s voorbij, het verhaal voelt nergens zwaar. Daarnaast houdt het je aandacht tot het einde vast omdat er een groot geheim in verborgen zit wat zich pas op het laatste moment volledig ontvouwt. Het verveelt geen moment en laat je alles voelen: boosheid, vreugde, compassie en verdriet.

 Zoek je dan ook een boek waar je volledig in kan verdwijnen, dan is dit echt een aanrader.

 En mocht je denken: hé, dit doet me denken aan een boek wat ik al eerder heb gezien/gelezen, dan kan dat kloppen. Dit boek is in november 2021 al eerder uitgegeven met een andere cover én titel, namelijk ‘De bijzondere levens van Violette’. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet helemaal begrijp waarom deze nieuwe aanpassingen zijn gedaan. Zelf vind ik zowel de vorige titel als cover veel beter bij het verhaal passen, die zijn namelijk wat mysterieuzer. Laat je daarom niet leiden door de nieuwe, wat zoetere cover. Ik vind dat die dit bijzondere verhaal niet helemaal recht doet.

 4 inktpotjes

 Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...