donderdag 4 mei 2023

De verdwenen meisjes van Willowbrook – Ellen Marie Wiseman

 


De 16-jarige Sage is de helft van een tweeling. Haar zus Rosemary is enige tijd geleden overleden aan een longontsteking, tenminste dat is wat haar moeder en stiefvader haar hebben doen geloven. Inmiddels is ook Sages moeder overleden en leeft Sage samen met haar stiefvader, die vaker dronken dan nuchter is.

Dan komt er ineens een vreemd telefoontje dat Rosemary vermist zou zijn. Ze is helemaal niet overleden maar blijkt ooit opgenomen te zijn in een instelling voor kinderen met een beperking, te Willowbrook State School. Sage heeft altijd wel geweten dat haar zusje ‘anders’ was dan zij, maar deze opname hebben haar ouders voor haar achtergehouden. Wanneer haar stiefvader geen aanstalten maakt om Rosemary te gaan zoeken, besluit Sage zelf op onderzoek te gaan en ze vertrekt op eigen houtje naar de Willowbrook State School voor informatie. Maar eenmaal daar aan gekomen gaat er iets gruwelijk mis: Sage wordt aangezien voor haar zusje Rosemary en wordt meteen opgesloten. Wat ze ziet in de instelling gaat ieders bevattingsvermogen te boven. Zal het haar lukken om anderen ervan te overtuigen dat zij niet Rosemary is, maar Sage?

 Dit verhaal over de Wilowbrook State School is losjes gebaseerd op waargebeurde feiten. Ellen Marie Wiseman heeft hierbij twee waargebeurde verhalen gecombineerd: de misstanden op Willowbrook State School én dat van een seriemoordenaar die een medewerker bleek te zijn van deze school. Wel is het verhaal verder een fictief verhaal.

 Ik vind het lastig te verwoorden wat ik nu precies van het boek vond. Het feit dat deze school echt bestaan heeft en dat zich hier afschuwelijke praktijken hebben plaatsgevonden is afschuwelijk, en Wiseman beschrijft de sfeer en de praktijken op een indringende manier. Dit kan dan ook niet anders dan afschuw opwekken en indruk maken. Echter doordat ze deze beschrijvingen keer op keer herhaald, viel voor mij het effect een beetje weg. Het stompt af en dat doet het natuurlijk bij Rosemary en haar medebewoonsters ook. Maar ik merkte dat ik delen van het verhaal ging skippen omdat ik er steeds minder bij ging voelen.

Wel werd ik door de conversaties van Rosemary met schoonmaker Eddie ernstig op het verkeerde been gezet. In verband met spoilers kan ik daar verder niets over zeggen, maar daarin verraste de auteur me toch.

 Door twee verhaallijnen te combineren, dat van de Willowbrook State School én de seriemoordenaar krijgt het boek een sausje waarvan ik niet verwacht had, dat het daar naartoe zou gaan. Aan de ene kant was dat een verrassende wending, maar aangezien ik vooral een boek vol drama verwacht had, werd dat met die tweede verhaallijn toch anders. Ik had juist gehoopt op wat verdieping van de personages, maar dat kwam voor mij niet goed uit de verf. Ook had ik graag wat meer willen horen over de tweeling voordat Rosemary werd opgenomen in de instelling. Dit had het verhaal voor mij completer gemaakt.

 Is het daarmee een slecht boek? Nee, dat kan ik niet zeggen. Het miste voor mij vooral verdieping. Er waren dingen te veel en er waren dingen voor mij te weinig in het boek. Hiermee wist het bij mij net niet de juiste snaar te raken. Het was een beetje als een recept uit een kookboek waarvan de foto er veelbelovend uitziet, er met de ingrediënten op het eerste oog niets mis is, de beschrijving ook goed uit te voeren valt, en dat je wanneer het klaar is denkt: mwah, het is wel aardig, maar op het plaatje zag het er toch beter uit.

 

3 inktpotjes

 

Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...