maandag 29 augustus 2022

Eigen welzijn eerst -Roxane van Iperen

 


Ik hoorde het laatst weer door een geïnterviewde boze burger gezegd worden: ‘Nederland is een heel tolerant land’. Nou ….. dat ‘is’ kun je tegenwoordig gerust vervangen door ‘was’. Want achter zo’n statement verschijnt 9 van de 10 keer de opmerking; ‘maar er zijn grenzen’. Nederland heeft heel lang een zelfbeeld gehad van openheid en tolerantie maar helaas bevinden we ons al een tijdje op een afglijdende schaal.

 

Roxane van Iperen wilde graag onderzoeken waarom dit zo is, en kwam uit bij de middenklasse, die jarenlang zijn handelen en denken baseerde op liberale waarden van kansengelijkheid en fatsoenlijke publieke voorzieningen voor iedereen. Hier kwam ergens echter een ommekeer in en sindsdien richt deze groep zich meer en meer op zelfbehoud.

In deze essay gaat Van Iperen op zoek naar waar dit vandaan komt, verbindt hieraan de opkomst van populistische politieke partijen en komt vervolgens uit bij een groep die zich tijdens de coronacrisis liet gelden en wat zij noemt ‘wellnessrechts’, een groep van bezorgde moeders en influencers uit de welzijnshoek.

 

Ik vind dit soort onderwerpen altijd reuze interessant en dat maakte dus dat ik dit essay graag wilde lezen. Want ook ik heb me tijdens de coronacrisis regelmatig verbaasd én geërgerd over uitspraken van bepaalde mensen.

Roxane heeft met deze essay een goed leesbare analyse neergezet. Wat ik lastig vond is dat het in korte tijd heel veel verschillende onderwerpen aanstipt, waar niet heel diep in gegraven wordt. Misschien heeft Roxane dit wel gedaan maar in een essay kun je natuurlijk maar beperkte informatie kwijt. Het voordeel hiervan is wel dat het leesbaar blijft voor een grote groep mensen.

Ondanks de minder grote diepgang heb ik er zelf wel een aantal dingen uit geleerd. Vooral het voortdurend terugvoeren van acties en uitspraken in Nederland naar het handelen van de extreemrechtse groepering QAnon in Amerika heeft mij toch een aantal keer een uitroep van walging ontlokt. Ook de handel en wandel van onze politieke partijen vond ik onthullend.

Rest ons nog de vraag: hoe kunnen we dit alles weer keren? Roxana geeft ook daar wat korte antwoorden op.

 

Eigenlijk is deze essay gewoon te kort en van mij had zij dit ook in een boek mogen uitwerken. Echter doordat dit zo behapbaar is opgeschreven hoop ik dat ze hiermee een grotere groep Nederlandse lezers bereikt. Want dit is belangrijk, en ik hoop ook van harte dat dit leesbare betoog snel een plek krijgt in de lesstof van scholieren.

 

4 inktpotjes

 

Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...