zondag 7 augustus 2022

Het verkeerde meisje van Angelique Haak

 




Het gele boek ziet er prachtig uit! Zelfs de randjes van het boek zijn geel, echt een prachtig geheel. De kleuren van de cover zijn erg mooi en zoals zo vaak tegenwoordig staat er een vrouw  met de rugzijde naar me toe op de cover.
En dan de achterflap! Hier staat alleen maar:

Verkeerde tijden en plekken bestaan niet
Verkeerde mensen wel

Alleen daarom zou ik het boek al oppakken en er een stukje in gaan lezen:-)

Het verhaal
Amelie komt bij een stikdonkere ruimte waar het koud is en dat naar rotte eieren en naar schimmelende bladeren stinkt, Amelie weet gelijk dit is foute boel. Ze probeert te bedenken wat er gebeurd is, ze weet dat ze op de fiets is gestapt en naar het station is gefietst. Ze kan het zich niet gelijk herinneren. Ze is laatste tijd ook zo moe door al dat gedoe met haar gokverslaafde man Vince, nou zeg maar bijna ex-echtgenoot. Langzaam gaat ze haar lichaam bij langs en voelt striemen en schaafwonden op haar polsen. Ineens weet ze het weer, ze werd van achteren vast gepakt bij haar armen en een klap op haar hoofd volgde. Dan hoort ze het schrappen van een sleutel in het slot en gaat het licht aan in de ruimte waar ze zit. Ze ziet iemand de trap afkomen met een onheilspellende masker op….. Wat wil hij van mij denkt ze, wil hij geld, heeft Vince hier iets mee te maken of willen ze losgeld eisen van haar vader?


Het verkeerde meisje wordt geschreven vanuit het perspectief van Amelie en van Robin. Het verhaal van Robin is schuingedrukt in het boek opgenomen en begint al snel bij de jeugd van Robin. Een jeugd die voor Robin op sommige momenten echt gruwelijk is! Oma wordt niet voor niets door Robin heks genoemd.
Amelie haar personage leer je kennen doordat ze tijdens haar opsluiting flashbacks krijgt over vroeger. Over hoe ze haar zus heeft verloren tijdens een zwempartij, Amelie had haar zus niet kunnen redden.  Hoe haar moeder haar daarvan de schuld gaf en weg is gegaan. Het verleden heeft op haar gedrukt ook een enorme stempel gedrukt. Toch komt Amelie over als een sterke persoonlijkheid, waar zou dit dan door komen? Is het haar karakter of speelt er toch iets anders.

Angelique Haak heeft voor dit verhaal gekozen om korte hoofdstukken over Amelie en Robin te schrijven. In dit geval vind ik het fijn dat ze dit gedaan heeft want beide personages hebben beiden een pittig en af en toe gruwelijk verhaal en door die korte hoofdstukken lees je beide spannende verhalen snel achter elkaar door waarbij de verhalen op enig moment goed in elkaar overlopen maar dan die plottwist! Ik viel zowat van mijn stoel, ik was helemaal verbouwereerd! Wauw hoe komt de auteur op dit idee! Ze heeft me mooi voor de gek gehouden want ik had een heel ander einde voor deze thriller in gedachten.
Ik kan alleen maar zeggen: Houd je van een steengoede thriller, dan mag je deze echt niet missen!

5 Inktpotjes
Jack

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...