zaterdag 20 augustus 2022

Wat heeft Lara Reims in haar koffer?

 




Welk boek of welke boeken stop jij je in koffer om te lezen tijdens je vakantie en waarom?

Veel vrije tijd heb ik niet in de vakantie, omdat die gevuld is met het bezoeken van familie en vrienden. Maar een boek heb ik altijd bij me, waar ik ook ben. Omdat ik al even niet meer in een Nederlandse boekwinkel ben geweest heb ik een paar e-books bij me. Papier is fijner, maar dit is wel handig als je ver weg bent.

Ik ga Het Snoephuis van Jennifer Egan lezen. Een verhaal met technologie die toegang geeft tot al je herinneringen en je de mogelijkheid biedt die uit te wisselen, over experimenteren met geheugen. Een boek waar ik heel benieuwd naar ben. De vraag fascineert me, en zit ook in mijn Rémi-trilogie, waarin Emma Rémi haar herinneringen laat zien, zodat hij haar beter gaat begrijpen. Zouden we elkaar beter snappen als we herinneringen kunnen delen? Of is het juist wat je eigen hoofd ermee doet wat een herinnering tot uniek en dus ondeelbaar maakt?

Eerder heb ik van Jennifer Egan Bezoek van de knokploeg gelezen, dat vond ik fantastisch, dus ik ben erg benieuwd naar dit verhaal.

 

Als tweede gaat Totaal van Marcel van Roosmalen mee. Ik beluister elke ochtend de podcast Weer een dag en ben fan van het programma Media Inside. Ik houd van zijn stem, scherp, treffend, genadeloos in zijn analyses van mensen en menselijke interacties, dus ik kijk uit naar dit boek waarin zijn beste reportages verenigd zijn.

 

Verder gaan er nog een paar studieboeken mee om me in te lezen voor een nieuw verhaal.

 

Welk boek of boeken raad je aan om zeker mee te nemen op vakantie en waarom?

Een paar vakanties terug las ik De Harpij van A.N. Ryst, een fantastisch verhaal over een man die wordt opgepakt, vertelt dat hij de duivel is en in de gevangenis zijn verhaal vertelt aan een dokter. Een groots verhaal, over het paradijs na de zondeval, over menselijkheid, met fantastische personages. Een geweldig boek voor de vakantie, omdat je er een tijdje in kunt wonen, en omdat het fijn is de ruimte te hebben om helemaal op te gaan in deze wereld.

 

Voor SF-fans: ik las een paar jaar geleden Hyperion van Dan Simmons, een verhaal over de verre toekomst waarin zeven pelgrims op zoek gaan naar de geheimen van tijdtombes. Tijdens de reis vertelt elke pelgrim zijn eigen verhaal. Een fantastisch verhaal, literatuur en sciencefiction tegelijk.

 

En verder kan ik de boeken van mijn Hamley-collega’s van harte aanraden, op de foto een kleine selectie. Zelf ga ik deze zomer de Nepvampier en Het hotel op de rots met mijn dochter lezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...