woensdag 24 augustus 2022

In de koffer met Arne van der Linden

 

1.     


Welk boek stop ik in mijn koffer om te lezen tijdens mijn vakantie en waarom?

Aangezien een schoolvakantie voor mij de ideale periode is om heel wat titels af te vinken die al een lange tijd op mijn leeslijst staan te wachten, is het erg moeilijk om er één boek uit te pikken.

Een aantal weken geleden viel mijn oog op een Hebban-interview met Niels Van Droogenbroeck, een jonge, debuterende auteur uit België. Het gesprek, de bijgevoegde promovideo en de flaptekst van zijn eerste roman, Limonade met pulp, intrigeerden me zodanig dat ik het boek meteen bovenaan mijn lijstje heb genoteerd. Zoals ik het heb begrepen, is het bovendien gebaseerd op verhalen die Van Droogenbroeck heeft meegekregen van familieleden. Ik ben alvast heel benieuwd!

Een ander boek waarop ik me verheug is Machthebbers van Gregg Hurwitz, dat begin juli verscheen. Als ik me niet vergis, is dat inmiddels al het zevende deel in een reeks spionagethrillers over Evan Smoak en zijn alter ego The Nowhere Man. In zo’n spannend verhaal kan ik me uren verliezen, handig indien er een lange trein-, bus-, auto- of vliegreis  op de planning staat of je simpelweg wilt genieten op vakantie! 😊

Naar goede gewoonte is er tot slot een compartiment van mijn koffer gereserveerd voor de Harry Potter-serie. Toevallig heb ik mezelf onlangs een box met speciale uitgaves cadeau gedaan, wat het perfecte excuus is om alle zeven delen nog eens te lezen. Harry Potter zal ik nooit beu worden 😊.

 

2.      Welke boeken raad je aan om zeker mee te nemen op vakantie en waarom?

Ook dat is geen simpele keuze…

Wie houdt van een zomerse setting raad ik Zomerhuis met zwembad van Herman Koch aan. Het diner, waarmee de Nederlandse schrijver zijn grote doorbraak kende, vond ik erg sterk, maar Zomerhuis met zwembad is naar mijn mening nog beter (en Geachte heer M. ook). Hoewel het thema serieus is en de spanning van aan de start wordt opgebouwd, heeft Koch me met dit boek vooral aan het lachen gebracht. Dat begint al op de eerste pagina’s, waarop hij beschrijft hoe zijn hoofdpersonage, een dokter, zijn consultaties werktuiglijk afhandelt en tegelijkertijd spot met de naïviteit van zijn patiënten. Observaties en gedachten verwoordt Koch als de beste!

Een boek dat ik zelf aan de rand van een zwembad heb gelezen, is Witte dood van Robert Galbraith (pseudoniem van J.K. Rowling). Het is de vierde aflevering rond privédetective Cormoran Strike en zijn partner Robin, maar ook de eerdere delen zijn absolute aanraders. Met deze whodunits bewijst Rowling trouwens dat ze ook in het detectivegenre tot de top behoort.

Als laatste tip ik nog een recente ontdekking: Magnus van Arjen Lubach. Eerlijkheidshalve moet ik bekennen dat ik de man enkel kende van zijn latenightshows en niet wist dat hij voor dat televisiewerk al een paar romans achter zijn naam had staan. Uit nieuwsgierigheid heb ik prompt al zijn boeken gelezen. Magnus stak er voor mij bovenuit, maar Stoorzender en IV zijn eveneens de moeite. Een gedumpte toneelschrijver met een writer’s block die verneemt dat er betalingen worden gedaan met zijn creditcard in een Zweeds pretpark en die vervolgens besluit om zelf op onderzoek uit te gaan, dat spreekt aan, toch?! 😊

(Naar het schijnt zijn ook Het Project en Lotgenoten van Arne Van der Linden echte aanraders! 😉)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...