vrijdag 19 augustus 2022

Klein-Brittannië – Lia van Bekhoven

 


Nadat ik op mijn 20e voor het eerst op fietsvakantie ging door Schotland was ik verkocht. Wat een prachtig land is Groot-Brittannië! De natuur, de mensen, de historische gebouwen…. ik sloot het land meteen in mijn hart. Diverse vakanties later blijft het nog steeds één van mijn favoriete vakantiebestemmingen maar gaan ook steeds meer eigenaardigheden opvallen. Reden te meer om regelmatig wat informatie over het reilen en zeilen in het land op te slurpen. Als er dan een boek voorbijkomt van een Nederlandse die in Londen woont, ja, dan heeft dat meteen mijn interesse.

 

Lia van Bekhoven woont en werkt als Nederlandse al meer dan 40 jaar in Londen. Ze is journaliste en werkt o.a. voor de Nederlandse media. Ondanks dat ze de Britten graag mag en van velen geniet, noemt ze zichzelf geen anglofiel. Met het boek ‘Klein-Brittannië’ geeft ze een inkijkje in de Britse cultuur, gebruiken en geschiedenis. Ze doet dit met veel humor, flair en kleurt het in mijn eigen anekdotes en ervaringen.

Van de Brexit tot het koningshuis, van Shakespeare tot BBC, van de Britse verdraagzaamheid tot racisme, haar boek geeft een uniek inkijkje in een uniek land.

 

Als liefhebber van Groot-Brittannië herkende ik veel in haar omschrijving van de Britse mentaliteit. Ik heb regelmatig hardop zitten lachen om o.a. haar beschrijvingen van Boris Johnson, the Queen maar ook om het belang wat Britten hechten aan hobby’s en sport. Maar ik vond het boek ook erg leerzaam. Ik leerde wat meer over het politieke systeem, het Britse nationalisme en hoe de National Trust werkt.

 

Door de luchtige en humoristische schrijfstijl van Van Bekhoven vlieg je door het boek heen en wordt het nergens saai. De onderwerpen gaan wel wat van de hak op de tak en graag had ik hier en daar wat meer informatie willen hebben. Hierin zit dan ook tegelijkertijd de kracht en de zwakte van het boek: het is dun genoeg om snel te lezen maar na dit boek wil je eigenlijk alleen nog maar meer weten over dit intrigerende koninkrijk. Was het boek dikker geweest, dan had het wellicht wat van zijn luchtigheid verloren.

 

Ik heb me dan ook een paar uurtjes prima vermaakt met dit boek. En ik begrijp nu ook eindelijk beter hoe Boris Johnson met zijn immer verwaaide coupe wegkomt.

 

3,5 inktpotje

 

Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...