maandag 3 januari 2022

De beste boeken van Hilona

 



1 – Sterre Collins – Verstoten:

Verstoten is het YA debuut van Sterre Collins. Sterre Collins is een pseudoniem voor Esther Boek. Verstoren vertelt het verhaal van de 16-jarige Lucy en de zoektocht naar haar vader. Zij wordt geholpen door de 11 jaar oudere Fraser die zij op een kermis heeft leren kennen. Ze vinden steun bij elkaar tot grote irritatie van de moeder van Lucy. Sterre schroomt niet om ingewikkelde maatschappelijke thema’s zoals bijvoorbeeld automutileren te benoemen en ik heb enorme waardering hiervoor omdat ik hoop dat door het benoemen van deze thema’s drempels om erover te kunnen en willen praten lager worden. Het verhaal heeft mij diep geraakt en ik kreeg regelmatig een brok in mijn keel tijdens het lezen.

2 – Amina Laffet – Zwarte vijvers:
Zwarte vijvers is het debuut van Amina Laffet en wat voor één. Het neemt ons mee naar het jaar 2032. Het land is verdeeld, er vinden protesten plaats die uitmonden in rellen en Amina weet op een waanzinnig aangrijpende wijze thema’s als racisme, geweld, discriminatie, onvoorwaardelijke moederliefde, gendertransformatie te verweven in dit boek. Het wekt bij mij verschillende emoties op en ik merk dat veel passages mij niet onberoerd laten. Thema’s die ook nu heel actueel zijn, verschrikkelijk maar waar. Het verhaal heeft mij geraakt en ook bij dit boek had ik tijd nodig om alles even te laten bezinken.




3 – Lex Paleaux – Winterwater:
De vergeefse loyaliteit van een kind, op zoek naar liefde en erkenning.
Wat mij betreft verplichte leesvoer voor logen, gogen en medici. Dat een ieder zich nog eens achter de oren krabt wanneer er sprake is van opvoed- en gedragsproblemen.
Zelf ooit ongezien, ongehoord en onbegrepen raakt dit boek mij tot in mijn ziel. Rauwe, pure herkenning. Het had tijd nodig om dit boek even te laten bezinken. Dit boek verdient het om door meer lezers gelezen te worden.

In deze categorie is er geen enkel boek dat in aanmerking komt om slecht of teleurstellend genoemd te worden. Ze zullen er ongetwijfeld zijn, maar ik heb ze niet gelezen.

Hilona

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...