Smoking gun?
Piet Baete is een Vlaamse schrijver
die met ‘De dood van Anke Hoffman’ al lang niet meer aan zijn proefstuk bezig
is. Thrillers als ‘Poker’, ‘Vrijdag de
14de’, ‘Het Laatste Woord’ doen zeker een belletje rinkelen. Als scenarist zette hij mee zijn schouders
onder succesvolle reeksen als ‘Galaxy Park’ (voor de jeugd), ‘Spitsbroers’ en
‘Professor T’.
Met ‘De dood van Anke Hoffman’ geeft
hij de aftrap voor een nieuwe serie die hij ‘Noodlot’ doopt. In de boekhandel
is de felgele cover van het boek je zeker al in het oog gesprongen. Van een blikvanger gesproken!
‘Amor omnia vincit’ is
tegelijkertijd het begin én het einde van dit fictieve verhaal. Zal ondanks de moord op Anke Hoffman de
liefde uiteindelijk overwinnen?
Anke Hoffman is dood. Vermoord.
Vrijwel onmiddellijk doorprikt de auteur het positieve beeld dat van
Anke wordt gegeven op de achterflap. Ze
lijkt amoreel, egoïstisch en gaat door het leven als een olifant in een
porseleinenwinkel. Hoe schat je de
geestesgesteldheid in van iemand die een benefiet organiseert ten voordele van
de moordenaar van haar eigen en Paulines ouders?
Het plot start negen uur voor de
dood van Anke. Na de dood van de jonge
vrouw focust het verhaal op de verhoren en worden de gangen van de andere
personages nagegaan vóór, tijdens en in de uren, dagen en weken na de misdaad. Wie
wou haar dood? Waarom? Wie heeft wie of wat gezien?
In een ander leven is Piet Baete
analist van rechtszaken en misdrijven. Die analytische aanpak implementeert hij
in ‘De dood van Anke Hoffman’ die algauw leest als een nauwgezette reconstructie
van de omstandigheden rond het misdrijf. Tijdens de verhoren afgenomen door
hoofdinspecteurs Luyck en Scantorium worden de personages uit de entourage van
Anke op de rooster gelegd.
De personages, hoewel ze het
achterste van hun tong niet willen laten zien, geven zichzelf steeds meer
bloot. Het wordt steeds duidelijker hoe
ze in het leven staan; wat hen drijft; welke hun angsten zijn; waarom ze het
hoe langer hoe moeilijker hadden met ‘een Anke die alleen deed wat Anke wou’. Wantrouwen, leugens, bedrog en manipulatie voeren
de boventoon. Verdachtmaking op
verdachtmaking. ‘Red je vel’ next level!
Iedereen heeft wat te verbergen; iedereen zou het kunnen gedaan hebben. Zonder enige uitzondering maken ze emoties
bij mij los. Eén personage werkt me wel
heel erg op de zenuwen! Het wordt één
van mijn belangrijkste verdachten.
De verhoortechnieken vallen op door
hun eenvoud: korte vragen en korte antwoorden.
Heel realistisch! In hun pogen om de waarheid rond de dood van Anke
Hoffman te achterhalen en leugens te detecteren, fileren de speurders elk
antwoord.
Droge kost, denkt u dan? Helemaal niet! ‘De dood van Anke Hoffman’ is filmisch
geschreven en bevat mooie metaforen - het schaakspel en het chassis zijn mijn
favorieten! – die de thriller extra kleur geven. Heel vlug stap ik de virtuele verhoorkamer
binnen, observeer en luister ik terwijl de verdachten de revue passeren. Ik heb nog één missie: samen met de speurders
de dader ontmaskeren. Zo spannend!
De verteller blijft het plot goed in
de hand houden. Via Luyck en Scantorium analyseert hij woorden en emoties,
probeert hij waarheid en leugen aan het licht te brengen. Hij hoort, ziet, weet
alles. Zelfs informatie die enkel gekend is door één personage, blijft niet
geheim voor hem. Ik bouw mijn case
op. Denk het te weten. Maar … naar het einde toe kan ik wel janken
van frustratie! De reden hiervoor hou ik voor mezelf. 😊
Met ‘De dood van Anke Hoffman’ start
Piet Baete zijn Noodlot-serie met een knap geschreven whodunit waarin hij zijn
skills als analist van gerechtszaken en misdaden aanwendt in het ontrafelen van
een fictieve moordcase.
Anit4,5 inktpotjes
Geen opmerkingen:
Een reactie posten