maandag 31 januari 2022

Spiegeleffect van Marleen Hartog

 



Dit is het eerste boek wat ik lees van deze auteur. De opvallende cover en korte inhoud zien er alleszins veelbelovend uit.

 

Spiegeleffect is een apart verhaal over vluchten voor jezelf of anderen. Het gaat over vertrouwen, meedogenloosheid en verantwoordelijkheid.

 

Ik hou erg van psychologische onderbouwing in een boek. Het zoeken naar de ware ik in Spiegeleffect fascineert me. De verstopte of onderdrukte emoties kan ik voelen en intrigeert me.

 

Toch is het verhaal dat uit meerdere delen bestaat voor mij geen uitgewerkt boek. Jammer genoeg weet de mengelmoes van alles me niet te overtuigen. Hoewel ik persoonlijk deze klik wel maakte, had een aanduiding van wie aan het woord was misschien al meer overzicht gegeven. 

 

Drie op een rij in het eerste stuk gaat over lust en een zoektocht met een verrassend einde. Het hoofdpersonage stapt uit haar destructieve relatie en verdwijnt naar Thailand op zoek naar haar ware identiteit.

Het gedeelte Levens-weg gaat dan weer over ontkenning. Nu komen verborgen dingen op een bijzondere manier naar boven.

Schaakspel is de finale van het psychologische kat en muis spel. De toevoeging van de podcasts vind ik een pluspunt omdat deze inhoud hebben en een leuke extra zijn. Wint de duisterheid uiteindelijk of is er toch plaats voor nieuwe lichtpuntjes in de toekomst of en een nieuwe toekomst?

 

Hoewel dit verhaal originele ideeën heeft mist de samenhang. Het hoofdpersonage is fragiel maar tegelijkertijd ook vlijmscherp en onbegrijpbaar. Deze complexe persoonlijkheid is erg boeiend. Toch is de rode draad onvoldoende verweven in het verhaal en ontbreekt de achtergrond. Het probleem is dat 'Spiegeleffect' me door zijn ratjetoe en te veel van alles wat niet kan overtuigen.

 

In het begin start het boek als een fijne trip in Thailand waarna het stilaan switcht naar een onevenwichtig verhaal over een mysterieuze seriemoordenaar.

 

 

De auteur weeft een web van verschillende verhaallijnen en gebruikt hiervoor een speciale schrijfstijl. Wat stoort is dat dit precies allemaal losse stukjes van verschillende puzzels zijn. Misschien had een minder hoeveelheid aan elementen voor meer evenwicht gezorgd. De gebruikte onderwerpen zoals manipulatie, het ontbreken van een eigen identiteit en de gevolgen van je acties zijn immers een uitdaging om over te schrijven en erg interessant.

 

De cursieve stukjes over Roxy en Jess vind ik wel meeslepend doordat de focus duidelijk is en de intensiteit voelbaar.

 

Het laatste deel is spannend maar ook over the top. Uiteindelijk blijven er losse eindjes en vele vragen over. Een verhaal hoeft voor mij niet geloofwaardig te zijn maar in 'Spiegeleffect' krijg ik de indruk dat de auteur teveel in één boek heeft willen proppen. Door deze werkwijze voelt het jammer genoeg onecht aan. Subtiliteit en eenvoud hadden dit boek beter gemaakt.

 

Als dit boek beter doordacht was zou het meer beklijven. Nu blijf ik eigenlijk op mijn honger zitten. Wat ik wel knap vind is hoe de auteur erin slaagt om het duister in haar karakters vorm te geven. ‘Spiegeleffect’ is een bijzondere thriller waarbij het psychologische spel de meeste indruk maakt.

 

2,5 inktpotjes

Fany

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...