maandag 24 januari 2022

Interview met Seren J. Smedts

 


 
Seren J. Smedts is een jonge, dromerige auteur gevestigd in hartje Puurs.  Met haar prille leeftijd is ze meteen ook de benjamin van Hamley Books. Vanaf haar tiende jaar vond ze haar plekje in het schrijven. Van dagboeken tot poëzie, tot een eerste novelle.

Haar naam, Seren, betekent Ster in het oud-Keltisch, waardoor ze altijd een band voelde met deze mysterieuze lichtjes in de ruimte.

 

Bron: https://www.hamleybooks.be/hamley-books-auteurs/seren-j-smedt/

 

Je schrijft graag dramatische verhalen. Zie je jezelf ook een boek in een totaal ander genre schrijven bvb een thriller?

 

Een thriller heeft me altijd al aangesproken, maar gezien de jonge leeftijd waarop ik begon met schrijven, ben ik eerder de romantische kant opgegaan. Toch zie ik mezelf in de toekomst zeker naar dit genre grijpen omdat ik er me beter in kan inleven en mijn emoties kwijt kan. Genres als fantasy lees ik graag, maar valt iets verder uit mijn ‘schrijfbereik’.

 

Hoe kom je er op om op je 12de zo een gevoelig onderwerp te kiezen voor je eerste novelle? 

 

Ik denk dat ik tijdens deze periode heel erg op mezelf gesteld was. Ik kwam uit de scheiding van mijn ouders, nieuwe school en vrienden en vond het moeilijk om mezelf te uiten. Voor mij was schrijven toen al een uitlaatklep. Een rechtstreekse link met mijn leven toen was er niet, maar de onderliggende emoties voelde ik zelf dan weer wel.

 

Welke muziek hou je van?

 

De ene keer pop, dan jazz of klassieke muziek. Ik grijp de laatste tijd echter vaak terug op de seventies-muziek, maar het valt niet te voorspellen waar ik volgende maand naar luister. 

 

Luister je wel eens naar muziek als je schrijft?

 

Eerder achtergrondmuziek, maar nooit met tekst want dan vind ik het stukken moeilijker om me te concentreren.

 

Waar ben je het meest bang voor en wat maakt je blij?

 

Bang om mijn dromen te verliezen. Ik was als kind een enorme dromer, ik had hopen fantasie en was echt van plan om de wereld te veranderen – nog steeds – maar doorheen de jaren verloor ik dit een beetje. O, spinnen ook natuurlijk.

Ik word heel makkelijk gelukkig van de simpelste dingen. Of het nu een zonnige winterdag is, sneeuw, warme thee, lachen met mijn kotgenoot, thuiskomen, wandelen, rennen met de hond, luide muziek op vrijdagavond of een etentje met het gezin. Werkelijk alles.

 

Hoe ziet onze wereld er binnen 20 jaar uit?


 

Ik geloof dat iedereen al genoeg nadenkt over de gevolgen van het klimaat, maar ik ben bezorgd dat we onszelf gaan verliezen. Schrijven is iets dat me steeds terug bij mezelf brengt want het is moeilijk om in deze digitale wereld nog “eigen” te zijn. Daarom hoop ik dat we doorheen de komende jaren terug een weg vinden naar onszelf. Misschien moet sociale media wel net afbouwen in plaats van uitbreiden. Zo’n wereld zie ik wel zitten.

 

Heb je in dit boek enkel fictie verwerkt of heb je inspiratie gehaald uit echte gebeurtenissen?

 

Mijn boeken zijn absoluut fictie. Natuurlijk haal ik wel inspiratie uit mijn omgeving aangezien mijn hoofdpersonages vaak niet ver liggen van mijn leeftijd, maar er komen geen waargebeurde feiten voor in mijn boeken.

 

Ben je een dromer of eerder de nuchterheid zelf?

 

Zoals ik al zei ben ik tegenwoordig een beetje beide. Dromen moet, maar je kunt de dag van vandaag niet leven zonder een goede portie nuchterheid als je jezelf op de been wil houden.

 

Welk onderwerp wil je nog eens gebruiken in een nieuw boek?

 

Misschien de moeilijke jeugd van Tristan. Het zijn geen leuke onderwerpen, maar ik vind vaak rust in het schrijven van harde onderwerpen.

 

Waar droom jij nog van?

 

Momenteel denk ik aan niets anders dan slagen voor mijn examens in rechten, verder durf ik voorlopig niet denken.

In de toekomst hoop ik wel om een soort rust en zekerheid in mijn hoofd te vinden. Zo’n gevoel van ‘i made it’ en trots zijn op de persoon die ik dan geworden ben. Reizen, een droomjob en mijn ouders nog lang bij mij …daar droomt iedereen natuurlijk van.

 

 

Haar nieuwste boek ‘Woorden zeggen niets’

 


Inhoud

Het studentenleven is iets waar de achttienjarige Lente halsreikend naar heeft uitgekeken. Ondanks de tegenslagen thuis en de vele ruzies met haar vriend, vertrekt ze vastberaden naar de universiteit. Maar haar vastberadenheid om zich op haar studies te concentreren verdwijnt als sneeuw voor de zon wanneer ze als een blok valt voor een knappe medestudent. Tristan worstelt met zijn moeilijke kindertijd. Nadat zijn beste vriend naar het buitenland vertrekt, laat Tristan het pleeggezin achter waarin hij opgroeide. Op zoek naar licht in de duisternis, ontmoet hij een bijzonder meisje. Maar wat als zij hem ook verlaat?

 

Pitch je boek 'Woorden zeggen niets'

 

Woorden zeggen niets is een verhaal waarin twee jongeren zoeken naar een nieuw begin en zichzelf daarin verliezen. De jongen groeit op in een slechte thuissituatie en loopt na een tijdje weg van huis, op zoek naar een beter leven en een nieuwe start. Het andere hoofdpersonage is een meisje die op het punt staat om naar de universiteit te vertrekken. Ze zit in een relatie die niet helemaal vlot loopt en komt in het studentenleven een nieuwe jongen tegen die haar hartje sneller doet slaan. Beide jongeren maken een nieuwe start, maar hebben geen idee of dit wel de juiste keuze was.

 

 

Quote uit recensie Boekinkt

 

Woorden zeggen niets' is geen lichtvoetig verhaal maar het is een bijzonder mooie young adult. Net doordat de auteur zo knap weergeeft waarom de hoofdpersonages handelen zoals ze doen moet ik ze wel in mijn hart sluiten. Dit rauwe verhaal is zeker geen rozengeur en maneschijn boek maar een eerlijke reis naar de echte gevoelens van Tristan en Lente. Het is een prachtig verhaal over steun zoeken en veerkracht.



 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...