vrijdag 16 september 2022

Wereld zonder water- Inge Sleegers

 


 


Wereld zonder water is een kritische en bijzondere  dystopische young adult .

 

Inge Sleegers is geen onbekende voor mij. Ik was immers eerder onder de indruk van haar boek 'De kilte van een zomernacht'.

 

Deze trip schetst het hartverscheurende parcours van Nimue in Atlantis. Haar wereld is er één die ooit toekomst kan worden omdat ook in deze tijd allerlei tekorten en crisissen spelen . Toch kies ik net zoals deze stoere meid ervoor om de hoop op een betere 'morgen' niet te verliezen.

 

Haar thuishaven is een stad die als enige in deze gruwelijke samenleving nog over drinkbaar water beschikt. Na de Grote Wateroorlog is dit begeerde goed hier dan wel beschikbaar maar ook ongelijkheid, uitbuiting en machtsmisbruik behoren tot het normale. Nimue komt na haar verplichte examen op haar achttiende verjaardag terecht in een harde, nietsontziende wereld.  Meisjes moeten immers in deze test slagen om daarna hun positie in te nemen in deze rare plaats. Wat hen die geen positief resultaat behalen te wachten staat, weet niemand. Gelukkig maakt Nimue in deze rauwe wereld ook vrienden en ontdekt ze de liefde. De uitdaging hier bestaat immers uit overleven, terugvechten waar mogelijk en in heel deze ellende toch nog lichtpuntjes kunnen zien. 

 

Door de sprankelende schrijfstijl , het ervaren van alles door de ogen van Nimue en haar bijzondere bondgenoten leef ik erg mee met dit avontuur. De hoofdstukken zijn vlot, kort en spannend maar soms mis ik wat achtergrondinformatie over bijvoorbeeld Atlantis of de nevenpersonages. Wat ik erg jammer vind is dat het watertekort en de klimaatverandering enkel subtiel aan bod komen maar misschien heeft Inge Sleegers hiervan meer in petto in het tweede deel.

 

Deze auteur kan ook als geen ander maatschappelijke thema's in the picture zetten en ontroert me, maakt me boos ,verdrietig en soms zelfs even gelukkig met dit aangrijpende verhaal. Wereld zonder water laat zien wat angst ,woede maar ook hoop met iemand kan doen. Na de uitdagende cliffhanger vind ik het zenuwslopend om tot 2023 te moeten wachten op het vervolg.

 

4 inktpotjes

 

Fany

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...