zaterdag 3 september 2022

Bij twijfel hard zingen – Francis van Broekhuizen

 


Voor Boekinkt las ik de biografie Bij twijfel hard zingen van Francis van Broekhuizen en wat heb ik hier van genoten. Het boek is geschreven precies zoals ik haar zie: met heerlijke humor en de nodige zelfspot maar zeker ook met ruimte voor emoties. In 35 korte hoofdstukken neemt zij me mee op een reis door haar leven. Bij elk hoofdstuk een passende tekening. Jammer dat ze in het e-boek niet goed te zien zijn, helaas kun je ze niet vergroten. Ze vertelt in chronologische volgorde over hoe zij opgroeide in een muzikaal gezin in Wassenaar. Haar vader zong in het kerkkoor en haar broer zat op pianoles. Beide opa’s speelden toneel en Francis kiest aanvankelijk voor de viool. Pas in de 4e klas van de middelbare school ontdekt ze haar zangstem. Ze is groot fan van Maria Callas en op advies van een goede vriend van de familie neemt ze zangles. Gek genoeg zag zij dit niet als een professionele toekomst maar meer als een hobby. Na de middelbare school doet ze de opleiding Maatschappelijk werk en pas veel later besluit ze om auditie te doen bij het conservatorium. Daarvoor slaagt ze Cum Laude. Ik word gegrepen door hoe zij heeft geworsteld met haar geaardheid en hoe belangrijk ze het vond wat iedereen van haar vond. Haar harde werken wordt beloond en ze speelt de mooiste opera’s. Pas dan beseft zij dat haar leven als operazangeres echt is begonnen.


Mijn leeservaring:
Haar schrijfstijl is erg prettig en de korte hoofdstukken lezen dan ook heerlijk weg. Terwijl ik lees lijkt het alsof ze naast mij zit en ik hoor haar de verhalen vertellen. Op een open en eerlijke manier vertelt zij over haar leven als misdienaar bij de nonnen, haar geloof in God, haar coming-out, het gepest worden en natuurlijk haar liefde voor opera en het podium en ik, ik waardeer haar alleen nog maar meer. Haar heerlijke humor en haar herkenbare zelfspot, gevormd door de dingen die ze mee heeft gemaakt. Ik denk dat je over haar oprecht kunt zeggen: ‘what you see is what you get’. Ze weet mij diep te raken en ik vind het geweldig hoe er onder deze luchtige, grappige schrijfstijl een mooie boodschap meegegeven wordt.

Het eindoordeel:
Bij twijfel hard zingen is wat mij betreft een aanrader voor iedereen. Ik heb dit boek met een continue glimlach gelezen en heb genoten van de eerste tot de laatste bladzijde. Ik hoop dat Francis haar verhalen blijft vertellen en ik hoop haar ooit eens in het echt te mogen zien.
Bij twijfel hard zingen van Francis van Broekhuizen krijgt van mij 4 inktpotjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...