zaterdag 24 september 2022

Totaal van Marcel van Roosmalen.

 


Marcel van Roosmalen is werkzaam als journalist en schrijver. Hij is bovendien bekend van zijn vele columns en werd bekroond voor zijn boek over zijn favoriete voetbalclub Vitesse. Ook is hij bekend van radio 1 en is hij veelvuldig op TV te zien. Zelf ken Ik hem voornamelijk van de TV en van de soms hilarische filmpjes die te vinden zijn op YouTube waarin Marcel een heerlijk droge en ietwat cynische kijk heeft op de menselijke samenleving.

Ik stond dan ook echt te springen toen ik dit boek mocht lezen voor Boekinkt!!

 

Totaal is een bundel waarin zijn beste reportage over de afgelopen 20 jaar zijn verzameld. Het is een lijvig boek dat 800 pagina’s telt en waar de liefhebber dus wel even in bezig is want dit is echt zo’n boek dat je niet in 1 keer achterelkaar uit moet lezen. Veel fijner is het om elke keer een paar reportages te lezen en persoonlijk vond ik het heerlijk om dat s ’avonds in bed te doen. Niet omdat het slaapverwekkend is, maar omdat het een heerlijke manier is om de dag mee af te sluiten, met een glimlach op je gezicht. Om deze reden ben ik ook erg blij dat ik de lichtgewicht e-book uitgave heb.

Ik vind het wel jammer dat er geen luisteruitgave is en dan uiteraard één die is ingesproken door Marcel van Roosmalen zelf. Maar begrijpelijk dat hij dat niet heeft gedaan want 800 blz. dat is bijna niet te doen. Tip voor de aankomende lezer die nog niet zo op de hoogte is van zijn manier van verslag doen is wel om alvast eens wat filmpjes te bekijken op YouTube. Ten 1e kom je dan meteen in de stemming en ten 2e ‘hoor’ je op deze manier als het ware Marcel tot je praten bij het lezen van dit boek.

 

Over de inhoud op zich kan ik niet veel vertellen, dat moet je gewoon zelf lezen. Het is uitermate plezierig geschreven, zonder opsmuk of nodeloze toevoegingen en geven in feite een vrij kale weergave van de situaties waarvan Marcel verslag doet. En dit is juist het leuke want aandikken is helemaal niet nodig, de mens zet zichzelf al genoeg voor gek.

Voor de lezer erg leuk om al deze anekdotes te lezen, maar of iedereen uit de reportages dezelfde mening heeft?

 

4 welverdiende inktpotjes voor Totaal!

Karin K.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...