zondag 11 september 2022

Het jaar van de doejong – John Ironmonger

 


‘Toby Markham wordt na een noodlottig ongeval in de Franse Alpen wakker in een onbekende ruimte. Waar hij is en hoe hij hier terecht is gekomen weet hij niet. Het lijkt een ziekenhuis maar aan zijn bed verschijnen mensen met vreemde namen en sommigen spreken een vreemde taal. Ze beschuldigen hem van ernstige misdaden. Maar hij heeft helemaal niets misdaan, toch?’

 

Omdat ik eerder al een boek van John Ironmonger had gelezen werd ik door uitgeverij Signatuur benaderd of ik deze novelle wilde lezen. Ondanks dat ‘De dag dat de walvis kwam’ toen niet helemaal aan mijn (hoge) verwachtingen voldeed, gunde ik deze auteur absoluut een tweede kans. En dat was terecht.

Want ondanks dat dit een dun boekje is, weet Ironmonger het grootse onderwerp van klimaatverandering heel mooi in een fictief en fantasierijk verhaal te vatten. Het verhaal begint bevreemdend, ook als lezer heb je nog geen flauw vermoeden waar het over gaat. Langzaam vallen de puzzelstukjes op zijn plaats, om je aan het einde diep geraakt achter te laten. Ik was ontdaan aan het eind, boos en verdrietig. Want het verhaal gaat over het nu, én onze nabije toekomst op deze prachtige aarde.

Het enige wat ik moeilijk vond aan dit boek is dat Ironmonger er een mooi einde aan heeft willen schrijven, ‘hoopvol’ stond er in de begeleidende brief die ik bij het boek kreeg. Ik zag het helaas niet, dat hoopvolle. Misschien is dat mijn pessimistische aard of het feit dat het verhaal me zo raakte. Het enige wat ik kon denken was: ‘We maken alles kapot op deze aarde’.

 

Ik hoop dat andere lezers dat wel zien, het hoopvolle in het verhaal. Want dat zullen we nodig hebben. Ironmonger doet in ieder geval een poging om met een bijzonder en ontroerend verhaal onze aandacht op klimaatverandering te richten. Mij wees het vooral weer eens op de verantwoordelijkheid die ik zelf heb voor een milieubewust leven.

Want als niemand iets doet…….

 

4 inktpotjes

 

Jolanda

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...