woensdag 14 april 2021

Interview met Elke Wiss

 

copyright Elke Verbruggen

Elke Wiss is oprichter van De Denksmederij en werkt als spreker, auteur en trainer.

 Ze begeleidt filosofische gesprekken en verzorgt trainingen en opleidingen in de socratische methode, de kunst van het vragen stellen en creatief denken.

 Daarbij ontwikkelt ze denkmaterialen, e-books, workshops en denktrajecten  en online producten rond denkwerk en creativiteit.

 In maart 2020 kwam haar boek Socrates op sneakers uit. Het stond 30 weken lang in de CPNB60.Vandaag leren we Elke beter kennen.

 


 

 Bron : denksmederij. nl  

 

Hoe word je een praktisch filosoof?
Cursussen doen, erover lezen en heel veel oefenen vooral

Heb je naast Socrates nog andere filosofen waarover je wel een boek zou schrijven?
Ik denk dat er al heel veel geschreven is óver filosofen. Ik wil vooral schrijven over de activiteit van het denken en vragen stellen zelf.

 

Je boek Socrates op sneakers is een bestseller. Door corona kon je geen echte boeklancering doen. Stel, corona is verdwenen en je mag een event doen om het succes van je boek te vieren. Wat doe je en waarom?

Oooo dit zou ik zo graag willen! Ik had vorig jaar maart een heel tof feestje gepland op een mooie locatie. Ik had een vriendin gevraagd (zangeres Rose Spearman) om live te zingen, ik had een paar mensen willen bedanken, ik had al cupcakes besteld met een plaatje van het boek erop. Ik had toffe glitterchampagne en een mooie jurk uitgekozen om ook lekker te dansen. Dat alles zou ik precies zo gaan doen!

 

 

Waar droom je nog van ?


 Ik mag al heel erg het leven leiden waarvan ik droomde: een prachtig huis aan de rand van het bos, mijn eigen tijd indelen, toffe boeken schrijven en veel meer.

Ik heb nog wel wat dromen ook natuurlijk: een roman schrijven lijkt me ooit heel gaaf bijvoorbeeld.

 

 

Zou je ook een boek voor jongeren of kinderen over filosoferen willen schrijven? Hoe zou je dat aanpakken?

Misschien heb ik dat al wel gedaan met Socrates op sneakers en met ‘En ze filosofeerden nog lang en gelukkig’. Dat zijn boeken voor alle leeftijden


Hoe heb je de naam De Denksmederij van je bedrijf bedacht?
Ik dacht daar heel lang over na en heb veel verschillende opties afgewogen. Op een gegeven moment viel deze naam binnen onder de douche en wist ik: dit is ‘m!

 

Denkdokter met humor lijkt me de ideale omschrijving voor jou. In Socrates op sneakers heb je ook humor gebruikt om een luchtig boek over een serieus onderwerp te schrijven. Is dit bewust gedaan of is het gewoon jouw schrijfstijl?

Beide; ik vind humor heel belangrijk in het leven en in contact met anderen. Zonder humor en zelfspot is er geen drol aan vind ik vaak. Ik doe dus ook wel mijn best om de boel een beetje licht en vrolijk te brengen, zonder dat het aan inhoudelijke stevigheid verliest.

 

 

 

Hoe gaat de Engelse versie van Socrates op sneakers heten en bij welke uitgeverij verschijnt het?
Het heet ‘How to know everything’ en je kunt alle info hier vinden: https://www.penguin.co.uk/books/144/1443208/how-to-know-everything/9781787467682.html
 

 

Hoe zit het met je nieuwe boek? Ben je nog bezig aan sprookjes die je denken durven uitdagen?

Jazeker! De eerste versie daarvan heb ik net naar mijn redacteur en agent gestuurd. Mijn agent was al heel enthousiast! Er moet nog wel wat aan gebeuren, maar dat vordert dus zeker.

 

Welke vraag heb jij voor jezelf op een briefje geschreven en in je broekzak gestoken?

Dat wisselt soms per paar dagen. Nu is het: ‘wiens goedkeuring vind ik belangrijk?’

 

 

Ik zag dat je een quote van Abraham Hicks deelde. Geloof jij ook dat je je eigen realiteit creëert en waarom dan?

Jazeker; je denken bepaalt je handelen en je handelen bepaalt je realiteit. Natuurlijk heb je met dingen buiten je invloed te maken, maar je kan veel meer beïnvloeden dan dat je vaak denkt.

 

 

Wanneer ging er nog wat mis bij jou en wat liep er fout?

Heel vaak gaat er wat mis hier: ik vergeet weleens dingen bijvoorbeeld. Vandaag nog vielen er 3 glazen potten uit de koelkast omdat ik iets onhandig wilde opstapelen. Hele keukenvloer onder de jam, yoghurt en saus.

 

 


Hoe zie jij de dingen helderder? Zonder je je af, volg je een bepaald ritueel of ga je misschien gewoon zitten zonder iets te doen en laat je je gedachten gewoon zijn?

Vooral oefenen. Meestal stel ik mezelf 1 enkele, heldere vraag en probeer dan een antwoord te formuleren. Daarna bevraag ik dat antwoord weer, en zo verder.

 

Hoe deel jij je tijd in ? Heb je tijd genoeg voor de belangrijke dingen in je leven?

Ja, tegenwoordig wel. Ik vind het wel moeilijk om werk en vrije tijd echt uit elkaar te houden, net als heel veel ondernemers trouwens. Dat is nog een leerpuntje.

 

Waar liggen jouw prioriteiten?

Bij het ontwikkelen van mijn bedrijf en ontwikkelen van onze prachtige plek hier in Drenthe. We hebben net een huis gekocht aan de rand van het bos, met gastenverblijf/workshopruimte. Ik kijk ernaar uit om daar na corona lekker mee aan de slag te gaan.

 

 

Wat zijn je sterke troeven en je valkuilen?

Sterke troeven: scherp, analytisch, humor.

Valkuil: scherp, analytisch, humor.

Volgens mij zijn je kwaliteiten ook je valkuilen. Ik kan soms te veel analyseren en niet makkelijk bij mijn gevoel komen bijvoorbeeld. Scherpte is ook heel goed, maar soms ben ik wat té scherp natuurlijk.

 

Durf je nog steeds genadeloos doorvragen à la Socrates ?
Ja, steeds meer en steeds beter. Het blijft een dingetje dat ook ik gewoon ‘aardig’ gevonden wil worden en daar moet ik ook soms doorheen, maar dat lukt doorgaans heel goed.

 

Zou je ook een fictie boek willen schrijven?

Ja, een roman lijkt me tof.

 

Welke plek in de natuur is je favoriete plaatsje?
Ons eigen huisje bij het bos! En hiervoor woonde ik in Epe, bij de Renderklippen, en ook dat is een van mijn favoriete plekken.

 

Heeft Sam je poes nieuwe bijnamen?

Draak, avonturier, Sampie

Waarvoor mag ik je komen wakker maken?

Voor weinig, ik ben wel gehecht aan mijn slaap  Maar als ik ineens heel veel geld heb gekregen of verdiend mag je me dat ’s nachts best komen vertellen. En ik heb ooit eens een chocoladetoetje gegeten in Porto dat je me ook best in de nacht mag komen brengen.

 

 

Wat maakt je blij?
Zon, ons huis, de dieren, mijn werk, mijn lief, fijne avonden met vrienden, mijn zusje, een goed boek. Heel veel eigenlijk.

 

Wat zou je nog willen leren?

Italiaans, en gitaar spelen

 

 

Keuzes 

Filosofie of Literatuur

Theatermaker of Auteur

Poëzie of Film

Workshop of Boek

Interview of Interviewer

Eigenwijs of Vrij – volgens mij ben je vrij als je eigenwijs bent

Latte of Cappuccino (op dit moment, kan morgen weer anders zijn)

Chocolade of Taart (alles!!!)

Eiland of De Ruimte

Sporten of Bankhangen (oef….zeker wel bankhangen, maar sporten omdat het moet)

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...