donderdag 15 april 2021

In de knel van Heleen Smit

 



Waar is ze in vredesnaam mee bezig

 

Dat vraagt Noor zichzelf verschillende keren af nadat ze gehoor heeft gegeven aan de noodkreet van haar familie en vanuit Amsterdam terug is gekeerd naar de boerderij in Achterhoek. Op de boerderij waar ze is opgegroeid treft ze bij haar terugkeer een grote puinhoop aan en van haar vader ontbreekt elk spoor.....

Door wat er in het verleden is gebeurd en het afstandelijke gedrag wat Noors moeder vertoont, verloopt het contact tussen Noor en haar moeder erg stroef. En Noor wordt dan ook niet veel wijzer wat er allemaal op de boerderij gaande is. Robbie, het kleinebroertje van Noor kan haar ook niet vertellen waar hun vader is. Noor kan niets anders doen dan de handen uit de mouwen te steken en terwijl ze dit doet komt ze achter de ene gruwelijke ontdekking na de andere...... waar was en is haar familie in vredesnaam mee bezig!?

 

Heleen Smit heeft me met het verhaal In de knelopnieuw verrast.

Het boek kent drie verhaallijnen. Het verleden (juli 2013) vertelt het verhaal wat er is gebeurd en waardoor Noor in Amsterdam terecht is gekomen. De tweede verhaallijn (vertelt door de vader van Noor) start in september 2018 en de derde verhaallijn (vertelt door Noor) start vanaf het moment dat Noor de noodkreet ontvangt. De drie verhaallijnen zijn in een vlotte, leesbare stijl geschreven en de vreselijke gebeurtenissen die Heleen gedetailleerd beschrijft en de personages laat overkomen hakken die er behoorlijk in. Pfft wanneer ik Noor was geweest had ik allang het bijltje er bij neer gegooid en ze het lekker uit laten zoeken op de Achterhoekse boerderij waar zaken gebeuren die het daglicht niet kunnen verdragen. Heel snel terug naar Amsterdam en niet meer omkijken maarja dan had ik nu geen goede thriller gelezen he. En die spannende thriller was dan ook wel zo boeiend dat ik deze in een dag heb uitgelezen.

Noor haar personage is een sterke vrouw maar ze worstelt zeker met haar geweten. Door de omstandigheden waarin zij en haar familie verkeren kan ze niets doen wat haar geweten haar ingeeft maar of ze dat vol kan houden…..

Daarnaast moet ze de werkzaamheden voor haar baan in Amsterdam nu vanuit de boerderij doen maar dit is lastig te combineren met haar boerderijwerkzaamheden, dit voelt voor Noor niet goed en dan heb ik het niet over de chaos die door haar Pa, Robbie en derden is veroorzaakt.....

 

Op enig moment in het verhaal had ik zoiets van hehe nu is alles opgelost en keert de rust terug, fout! Verkeerd gedacht en dan krijg ik me daar nog een plottwist voor mijn kiezen die ik helemaal niet had verwacht. Wauw daar had Heleen me echt mee te pakken! Complimenten.

 

Spanning: 4

Leesplezier: 4,5

Schrijfstijl: 4

Psychologische ontwikkeling: 4

Plot: 4,5

Originaliteit: 4

 

4 inktpotjes

Jacqueline

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...