dinsdag 27 april 2021

Het geschenk van Sebastian Fitzek

 


Milan Berg staat bij het stoplicht wanneer er een auto naast hem stopt. Op de achterbank zit een doodsbang meisje. Wanhopig drukt ze een briefje tegen het raam. Een vraag om hulp? Milan weet het niet: hij is, net zoals zes miljoen landgenoten, analfabeet. Toch voelt hij dat het meisje in levensgevaar is. Milan begint een zoektocht die hem op een griezelig dwaalspoor zet. Aan het einde van de tocht wordt hij geconfronteerd met de wrede realiteit: soms is de waarheid te gruwelijk om mee te leven, en is onwetendheid het grootste geschenk op aarde.

 

“Precies, antwoordde hij, waarna hij naar zijn kontzak greep om een stiletto tevoorschijn te trekken en die in haar oog te rammen.”

 

Fitzek is Fitzek niet als hij zijn lezers bij de eerste hoofdstukken al bijna weet te schockeren. Dit verhaal begint ook niet anders. Je leest hoe Milan in de gevangenis wordt verkracht omdat hij een kindermoordenaar zou zijn. Hij krijgt 1 kans om zijn verhaal te doen en als Zeus (de gevangenis God) hem niet geloofd, zal de stomer hem te grazen nemen. Dan begint Milan zijn verhaal…Een verhaal waarin iedereen in het complot lijkt te zitten en niemand te vertrouwen is.

 

Fitzek is Fitzek ook niet als hij over de top weet te schrijven. Ook in dit verhaal gaat hij zijn pen meerdere malen te boven. Soms verliest het zijn geloofwaardigheid, soms kan hij ermee wegkomen omdat het verhaal goed in elkaar zit. In dit geval ben ik nog niet achter welke kant ik op ga. Dit verhaal is letterlijk een rollercoater. Je wordt alle kanten opgeslingerd en het zit geen moment stil. Af en toe moest ik een hoofdstuk herlezen om te kijken of ik het allemaal wel goed begrepen had. Op een gegeven moment doen wel erg veel mensen mee en raakte ik de draad van het verhaal een beetje kwijt. Wie was wie en wie deed wat ook alweer.

 

Maar, het plot… Het plot… Wat moet ik in hemelsnaam vinden van het plot?

Had ik het zien aankomen? JA

Had ik het vermoeden? JA

Had ik dit van Fitzek verwacht? Ook ja…. Maar toch …Ergens vind ik het plot niets. Een BBQ, een pistool en een huiselijke setting om iemand te ontmaskeren? (Ik was hier graag wat dieper op in gegaan maar dan ga ik alles al verklappen en dat is natuurlijk niet de bedoeling…)

 

Maar, ondanks het plot, vond ik het mooi verhaal. Apart, origineel en geheel Fitzek style! Een boek om niet tussendoor te lezen, maar er echt even voor te gaan zitten en te genieten!

 

Een mooie om te onthouden voor als je aan het boek begint… “Is een mens van nature kwaadaardig of juist goed?”

En stel deze vraag dan nog een keer na het lezen van het boek. Want ik durf je daar geen antwoord op geven na het lezen van het geschenk.

 

Veel leesplezier!

 4 inktpotjes

Tamara

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Zoeken in deze blog

Droom naar de toekomst van Rina Stam

  Droom naar de toekomst is het tot de verbeelding sprekende slotstuk van de spirituele Rode Draad Trilogie   Flora woont alleen in Spanje...